Home Featured 3 tips om je personeel van een goed thuiskantoor te voorzien

3 tips om je personeel van een goed thuiskantoor te voorzien

by SanderW013
3 tips om je personeel van een goed thuiskantoor te voorzien

Wat voor 2020 ondenkbaar was is here to stay. Het thuiswerken. Uit groot onderzoek blijkt namelijk dat veel werknemers liever vanuit huis werken dan terug naar kantoor komen. Ruim een kwart van de 36.000 ondervraagde werknemers zegt zelfs een andere baan te zoeken als hun werkgever de mogelijkheid om thuis te werken volledig afschaft. Het loont dus om je werknemers te helpen met hun thuiskantoor. Daarom geven we je in dit blog 3 tips om je personeel van een goed thuiskantoor te voorzien.

De zorgplicht van de werkgever

Of iemand nu thuis werkt of op kantoor, je zult goed voor je werknemers moeten zorgen. Dat houdt onder andere in dat je zorgt voor een goed thuiskantoor met een comfortabele en veilige werkplek. Het is niet de bedoeling dat de medewerkers gewoon vanaf de keukentafel of eettafel het werk verrichten. Daarmee zou je iemand gezondheid onnodig in gevaar kunnen brengen. Niet voor niets heeft de Arbo regels opgesteld om ergonomisch te kunnen werken. Die gelden niet alleen voor op kantoor maar ook bij het inrichten van een thuiswerkplek. Denk daarbij aan een in hoogte verstelbaar bureau en een goede stoel zodat je medewerkers in een hoek van 90 graden zitten, net als op kantoor. Op die manier hebben ze een goede houding en worden bijvoorbeeld rugklachten voorkomen. Een ander item dat vaak vergeten wordt hierbij is een goede headset. Het liefste draadloos. Zo heeft de medewerker alle bewegingsvrijheid die hij of zij nodig heeft. Het zal je verbazen hoe vaak dit vergeten wordt waardoor de medewerker tijdens een online meeting in een ongemakkelijke houding komt t zitten en alsnog last krijgt van rug en schouders.

Zorg voor de juiste apparatuur

Voor een ergonomische thuiswerkplek heb je naast de juiste meubels ook de juiste apparatuur nodig. Veel werkgevers geven hun personeel een laptop van de zaak, waarmee er vanuit gegaan wordt dat dit ook meteen een computer voor de thuiswerkplek is. Zo eenvoudig ligt het echter niet. Ook hier zijn namelijk Arbo regels voor. Beeldscherm en toetsenbord mogen bij gebruik van meer dan 2 uur per dag niet aan elkaar vast zitten. De laptop moet in die gevallen dus voorzien zijn van een los beeldscherm of van een los toetsenbord. Het is dus erg belangrijk om toe te zien op een ergonomisch toetsenbord, een draadloze muis en een goed beeldscherm.

Ook de sfeer is belangrijk en draagt bij aan de productiviteit van de medewerker

Niet alleen de Arbo regels zijn verstandig om te volgen maar ook de sfeer is belangrijk. Het is belangrijk dat de medewerker zich heerlijk op zijn of haar gemak voelt en dus graag een aantal uren in het thuiskantoor doorbrengt. Het is niet meer dan logisch dat dit bijdraagt aan de productiviteit. Veel werkgevers geven hun personeel daarom de vrijheid om bepaalde details van hun thuiskantoor zelf te kiezen: de kleur van de bureaustoel, bepaalde accessoires die het thuiskantoor aankleden, fijne verlichting.

related posts