DELEN

Marketing is een vak apart. Het is voor lang niet iedere ondernemer gemakkelijk om de juiste keuzes te maken die én betaalbaar én effectief zijn. Een fout is zo gemaakt en dat kan flink wat geld kosten. Zorg er dus voor dat je deze missers niet maakt als je marketing gaat inzetten voor je bedrijf.

Voorkom spelfouten

Als je een folder laat drukken is het essentieel dat hier geen spelfouten in staan. Tenzij je op de Facebookpagina van Taalvoutjes terecht wilt komen. Laat een folder daarom altijd door iemand nalezen, ook als je zelf een kei bent in taal. Je leest namelijk in veel gevallen over je eigen fouten heen. Iemand die de tekst niet eerder heeft gezien ziet een eventuele fout veel sneller dan jij. Laat een proefdruk maken van een folder en kijk deze goed na. Het is eeuwig zonde als je er pas achter komt als er een pijnlijke fout in staat als er net 5000 exemplaren van zijn gedrukt.

Voorkom overkill

Sommige marketing strategen vinden bij voorbaat dat je het groot aan moet pakken als het gaat om het in de markt zetten van je bedrijf. Je staat nog maar een week ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ze hangen al aan de telefoon om je ervan te overtuigen dat je toch echt grote stappen moet gaan zetten om je bedrijf succesvol en winstgevend te maken. Vaak lopen dergelijke bedrijven erg hard van stapel en proberen ze je producten en diensten aan te praten die je niet echt nodig hebt. Wees dus op je hoede en ga niet zomaar met allerlei voorstellen akkoord. Maak voor jezelf een goede kosten / baten afweging en bepaal pas dan wat je wel en niet wilt doen.

Ga niet afwachten

En dan is het zo ver. Je bedrijf is ingeschreven, de naam staat op de gevel van het blinkend schoon gepoetste kantoorpand en de website staat online. En dan is het afwachten wanneer de klanten komen. En die komen dus niet, op hooguit een enkele na dan. Want met stilzitten kom je er niet. Je zult aan de bak moeten om je bedrijf te promoten en naamsbekendheid te geven. Als je gaat zitten afwachten totdat de klanten spontaan bij je op de stoep staan kun je nog wel eens zeer bedrogen uitkomen. Denk dus als je een nieuw bedrijf gaat starten hoe je de marketing gaat aanpakken om klanten te werven.

Wees geen copycat

Natuurlijk is het verleidelijk om je concurrenten te imiteren als het gaat om het lanceren van marketing acties. Maar erg origineel is het niet en je zult er geen vrienden mee maken onder je conculega’s. Bovendien loop je in het ergste geval een klacht of een proces aan je broek te krijgen als je wel heel duidelijk het idee van iemand anders “leent”. Als een collega ondernemer een bepaalde promotieactie lanceert en jij wilt daar iets tegenover stellen, bedenk dan iets origineels in plaats van dat je exact dezelfde actie lanceert. Door je te onderscheiden val je op en daar moet je het van hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here