Het is belangrijk om de boekhouding op elk moment op orde te hebben. Zo kan voorkomen worden dat ondernemers met onverwachte financiële problemen worden geconfronteerd. Het is naast het netjes bijhouden van alle inkomsten en uitgaven ook belangrijk om een aantal extra handelingen tot automatismen te maken. Deze vijf tips helpen daarbij.
1. Vergelijk periodes
Zeker voor een zelfstandig ondernemer is het belangrijk om de voortgang van het bedrijf goed te monitoren. Dat doe je door regelmatig vergelijken te maken met voorgaande periodes. Denk aan het vorige kwartaal of dezelfde maand een jaar geleden. Zo signaleer je vooruitgang of achteruitgang direct. Dit is ook belangrijk omdat je dan tijdig kunt ingrijpen wanneer iets mis dreigt te gaan.
2. Standaardiseer zoveel mogelijk
Zeker wanneer je een zzp-er bent is het belangrijk om het werk zo efficiënt als mogelijk uit te voeren. Wanneer een boekhoudprogramma zzp vriendelijk is, dan is het goed mogelijk om allerlei zaken te standaardiseren. Dit scheelt veel tijd bij het op orde brengen van de cijfers iedere maand of ieder kwartaal. Bovendien zorgt het standaardiseren ervoor dat de kans op fouten kleiner wordt. Alle dingen die al automatisch gebeuren kunnen niet vergeten worden.
Lees ook: Zakelijke rekening: online of toch maar offline openen?
3. Documenteer alles
Alles wat je doet wat de situatie van jouw onderneming in beeld brengt moet gedocumenteerd worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor onroerende zaken. Er wordt door veel ondernemers nog weleens vergeten om dit in de boekhouding op te nemen. Het is echter zeer belangrijk om dit vele jaren mee te blijven nemen. Gebruik hiervoor ook tip 2.
4. Gebruik herinneringen
De meeste moderne boekhoudprogramma’s maken gebruik van online boekhouden. In sommige gevallen hebben de programma’s zelfs een app voor op je tablet of smartphone. Dit moet je in je voordeel benutten. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van functies zoals herinneringen. Je kunt hier alle kanten mee op. Een belangrijke is bijvoorbeeld een herinnering wanneer de betalingsdatum verstrijkt.
5. Toewijzen en herkennen
Op het gebied van kunstmatige intelligentie wordt steeds meer mogelijk. De beginstadia zijn bijvoorbeeld dat het steeds makkelijker wordt om terugkerende facturen of andere zaken door de software te laten herkennen. Wanneer iets een eerste keer is toegewezen, dan zal het systeem in het vervolg deze zaken altijd herkennen. Buiten een scan uitvoeren hoef je dan dus zelf niets meer te doen. Dit maakt het erg gemakkelijk om nog sneller allerlei handelingen uit te voeren die gedaan moeten worden.