Home Marketing 5 tips voor het behouden van klanten

5 tips voor het behouden van klanten

by Jaro Broeklander
klanten-behouden

Nieuwe klanten binnenhalen heeft vaak prioriteit, maar het is eigenlijk minstens zo belangrijk om bestaande klanten te behouden. Werken met bestaande klanten is namelijk veel eenvoudiger. Je kent desbetreffende klant immers al, jullie weten dus precies wat jullie aan elkaar hebben. Het behouden van tevreden en trouwe klanten is dus erg belangrijk. Hoe doe je dit? Wij hebben 5 tips op een rijtje gezet!

1 Eenvoud

Wanneer jij alleen maar gefocust bent op potentiële nieuwe klanten dan kan het voor bestaande klanten lastig zijn om daartussen te komen. Zorg dus dat je bestaande klanten als het ware een voorkeursbehandeling geeft. Laat bestaande klanten voorgaan en maak bijvoorbeeld een speciaal telefoonnummer voor vaste klanten. Zo zullen zij minder lang hoeven te wachten en blijven ze (hopelijk) terugkomen. Vaste klanten verdienen een andere behandeling als nieuwe klanten.

2 Bedank je klanten

Het klinkt logisch, maar veel zelfstandig ondernemers vergeten een klant te bedanken na afloop. Zo houdt de klant een nog beter gevoel over aan jullie samenwerking en dit vergroot de kansen dat deze klant terugkeert. Ook is het belangrijk om niet te lang te wachten met het bedankje. Doe dit online binnen een paar uur en via de post binnen enkele dagen.

3 Beloon terugkerende klanten

Kortingsacties worden vaak georganiseerd voor nieuwe klanten en niet voor bestaande klanten. Dit is eigenlijk heel krom, want klanten die al een keer met jou samengewerkt hebben verdienen net zo goed iets ‘extra’s’. Zorg dus dat je ook bestaande klanten geregeld beloont en geef af en toe iets extra’s zonder dat je hier iets voor terugvraagt. Dit zal een positief effect hebben op de relatie met de klant.

klanten-behouden-2

Lees ook: Klanten vinden zonder budget: 6 tips!

4 Hou het persoonlijk

Een nieuwe klant kun je natuurlijk moeilijk persoonlijk aanspreken. Je weet immers niet met wie je te maken hebt. Een vaste klant kun je weleen persoonlijke behandeling geven. Je weet wie het is, je weet wat hij of zij doet en misschien weet je ook wel dingen over zijn of haar privéleven. Probeer vaste klanten dus op een persoonlijke manier te benaderen. Geen standaard mailtjes zonder aanhef, maar zorg ervoor dat je vaste klanten een persoonlijk berichtje stuurt. Klanten waarderen dit en dit creëert een vertrouwensband.

5 Verlies ze niet uit het oog

De grootste fout die je kunt maken op het gebied van klantenbehoud is het contact laten verwateren. He tis natuurlijk begrijpelijk als je het druk hebt met andere klanten, maar het is essentieel om vaste klanten niet uit het oog te verliezen. Je hoeft niet eens op constante basis samen te werken, maar zorg in ieder geval dat je af en toe iets van je laat horen. Vraag bijvoorbeeld hoe het gaat en geef aan dat je graag weer eens samenwerkt. Klanten waarderen dit en wie weet rolt er weer een samenwerking uit.

Behandel jij je vaste klanten goed? Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!

related posts