Home Marketing 5 Voordelen van een chat op je website

5 Voordelen van een chat op je website

by Jaro Broeklander
website chat

Wie een website voor zijn of haar bedrijf wil opzetten, moet aan een hoop dingen denken. Het is immers belangrijk dat de site gemakkelijk te gebruiken is voor bezoekers. Je wil natuurlijk dat alles overzichtelijk is voor potentiële klanten en tegelijkertijd informatie geven over je bedrijf. Zo kan het bijvoorbeeld handig zijn om onder andere algemene gegevens van je bedrijf op je website te zetten (telefoonnummer, e-mail etc.), maar ook prijzen of tarieven mogen zeker niet ontbreken. Daarnaast moet je op de website natuurlijk uitleggen wat de diensten zijn, die je aanbiedt, of de producten, die je verkoopt. En dat is nog lang niet alles. Er komt dus heel wat bij kijken, als je een website besluit op te starten. Wat ons betreft een echte aanrader, is het mogelijk maken voor klanten om via een live chat vragen te stellen aan een medewerker van je bedrijf. Daar zitten namelijk veel voordelen aan.

Sneller problemen oplossen

Een groot voordeel van een live chat is dat veel kleine probleempjes snel en makkelijk opgelost kunnen worden. Natuurlijk blijven er vragen van klanten, die afgehandeld moeten worden via de telefoon. Het scheelt echter veel tijd als de kleine en makkelijke vraagjes snel beantwoord kunnen worden via een live chat. Dit zorgt ervoor dat mensen met grotere problemen sneller aan bod komen aan de telefoon. Op deze manier kun je dus veel sneller klanten helpen.

Het creëert extra vertrouwen

Door het aanbieden van een chat, zorg je ervoor dat bij veel klanten het vertrouwen zal groeien. Dat heeft te maken met het feit dat het een prettig gevoel geeft, als je te allen tijde contact kunt opnemen met een bedrijf. Zelfs als call centers gesloten zijn. Daar komt bij dat mensen verschillende voorkeuren hebben wat betreft contact zoeken met een bedrijf. Veel jongen zullen bijvoorbeeld sneller de live chat gebruiken, terwijl wat oudere mensen waarschijnlijk een voorkeur hebben voor de telefoon. Door verschillende mogelijkheden aan te bieden, zullen veel klanten als prettig ervaren.

website chat 2

Lees ook: Wat is contentmarketing en hoe zet je dit in?

Meer problemen oplossen

Naast dat een live chat meer vertrouwen oplevert bij klanten en dat je sneller problemen kunt oplossen, kun je ook een stuk meer problemen oplossen. Ook voorkom je dat mensen meerdere malen contact met je opnemen over hetzelfde probleem. Dat komt met name door het feit dat via een chat alle eerder gestuurde berichten gewoon terug te lezen zijn. Mede hierdoor kun je meer mensen helpen. Daar komt bij dat een specialist, met een beetje training, gemakkelijk meerdere mensen tegelijk kan helpen via een chat.

Het kost minder geld

Doordat je sneller problemen op kunt lossen en ook minder tegelijk, zal je dit uiteindelijk minder geld kosten. Je hoeft immers minder mensen in dienst te nemen om vragen van mensen te beantwoorden.

Klanten vinden chatten prettig

Er bestaan genoeg klanten, die het als prettig ervaren om te live chatten. Allereerst zijn er altijd mensen die geen zin hebben in een telefoongesprek of het beschouwen als stressvol. Ten tweede blijkt uit onderzoek dat veel mensen het als leuk beschouwen om te chatten tijdens verkoopproces.

Heb jij al een chat op je website? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

related posts