Tegenwoordig kun je als bedrijf niet meer zonder blog. Waar bloggen ooit gezien werd als het digitaal bijhouden van een dagboek, is het tegenwoordig veel meer dan dat. Een blog is een manier om je bedrijf online te promoten. In dit artikel, dat op ons blog gepubliceerd wordt, leggen we uit waarom je nu precies een blog moet beginnen als bedrijf zijnde. Hieronder 6 redenen waarom je een blog moet beginnen!
1. Persoonlijk
Nieuwsberichten en websiteteksten zijn natuurlijk belangrijk. Nadeel is echter dat deze teksten niet zo persoonlijk zijn. Hier komt een blog handig bij van pas. Blogs zijn persoonlijk en wekken de interesse van de lezer. Dit is een effectieve manier om je potentiële klanten te bereiken. Daarnaast krijgen de mensen ook echt het idee dat ze jou en je bedrijf leren kennen.
2. Je website scoort hoger
Als je hoger wilt komen in de zoekresultaten van Google dan zul je website-autoriteit moeten opbouwen. Deze website autoriteit bouw je op door constant berichten te posten. Door de bloggen zorg je er dus eigenlijk indirect voor dat meer mensen jouw product of dienst te zien krijgen als ze iets googlen. Wel is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je kwalitatieve blogs schrijft van minstens 300 woorden én voorzien van afbeeldingen en interne links.
3. Uniek
Omdat veel bedrijven (nog) niet bloggen, zul jij je als blogger onderscheiden van je concurrentie. Jouw bedrijf zal (positief) opvallen én potentiële klanten weten waar ze aantoe zijn. Het scheelt je dus ook indirect tijd, aangezien je de hele introductie bij een nieuwe samenwerking hoogstwaarschijnlijk kunt overslaan. De klant heeft immers je blogs gelezen.
Lees ook: 5 dingen die elke zzp’er hoort te weten!
4. Klanten behouden
Naast het makkelijker vinden van nieuwe klanten, werkt een blog ook goed om bestaande klanten te behouden. Waar je normaal misschien een klant na een opdracht vriendelijk bedankt en nooit meer spreekt, blijft deze – omdat hij of zij jouw blog volgt – wellicht in contact. Als de klant dan in de toekomst iets nodig heeft, dan weet hij je in ieder geval snel weer te vinden.
5. Nieuwsbrief
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bedrijven met een blog waar regelmatig blogs op verschijnen vier keer meer leads generen als bedrijven die dit niet doen. Je blog zorgt dus ook direct voor nieuwe klanten en/of samenwerkingen. Ook kun je met je blog eenvoudig e-mailadressen verzamelen. Deze komen handig van pas bij het versturen van een nieuwsbrief.
6. Betrouwbaar
Als laatste reden om een blog te starten als bedrijf: Je oogt betrouwbaar! En betrouwbaarheid is waarschijnlijk de meest gewaardeerde eigenschap van een online bedrijf. Je stelt jezelf met een blog als het ware open en laat ook je gevoelige kanten zien. Mensen waarderen dit en zullen zich sneller op hun gemak voelen.
Blog jij al bedrijfsmatig? Laat het ons weten in de comments hieronder!