DELEN

Pinterest doet tegenwoordig bijna niet meer onder de ‘grote drie’. Facebook, Instagram en Twitter zijn weliswaar iets populairder, maar Pinterest is een snel groeiend social media-platform waarmee je goed een specifieke doelgroep kunt bereiken. Door middel van ‘pins’ zet je jouw dienst of product in de spotlight. Hoe zorg je nu dat jouw pins veel mensen bereiken? Hoe zorg je dat je veel volgers krijgt? Wij hebben 6 tips op een rijtje gezet!

Pinterest

Pinterest bestaat inmiddels 8 jaar en tegenwoordig is het een gevestigde naam op het internet. Het social media-platform heeft ongeveer 200 miljoen maandelijkse gebruikers en dit blijft groeien. Op Pinterest draait het om foto’s, zogeheten ‘pins’. Gebruikers kunnen foto’s plaatsen én foto’s verzamelen (pinnen) op hun virtuele prikbord. Het gebruik is volledig gratis en net als bij de andere social media-platformen is Pinterest een ideale manier om je doelgroep te bereiken. Hoe pak je dit het beste aan? Hieronder 6 tips!

1. Verschillende prikborden

Voordat je zelf de eerste pin toevoegt, raden we je aan om verschillende prikborden aan te maken. Maak bijvoorbeeld voor ieder onderwerp een apart prikbord aan. Heb jij een meubelbedrijf? Maak dan bijvoorbeeld prikborden als ‘tuinmeubels’, ‘banken’, ‘tafels’ of ‘keuken’ aan. Wanneer je actief bent in meerdere categorieën, is de kans groter dat mensen jouw prikborden gaan volgen.

2. Pinnen

Naast het creëren van verschillende prikborden, draait het op Pinterest om ‘pinnen’. Pinnen is het toevoegen van pins aan eerdergenoemde prikborden. Doe dit niet allemaal in 1x, maar verspreid het pinnen. Pin bijvoorbeeld afbeeldingen van je website, of van andere Pinterest gebruikers. Zo zullen andere gebruikers jouw account vanzelf opmerken.

3. Zoekwoorden

Op het internet draait het allemaal om zoekwoorden. Je kunt super goede content (in dit geval afbeeldingen) hebben, maar als mensen deze content niet kunnen vinden, dan houdt het op. Zorg dus dat je, ook op Pinterest, altijd een goede omschrijving gebruikt waarin de juiste zoekwoorden terugkomen. Daarnaast is het belangrijk om altijd een link naar je website toe te voegen. Het voornaamste doel is natuurlijk altijd websitebezoekers generen.

pinterest-2

Lees ook: 6 tips om je bereik op Twitter te vergroten!

4. Volg en word gevolgd

Zoals het ook heel goed werkt op Instagram, kun je deze tactiek ook inzetten op Pinterest. Volg andere (relevante) gebruikers en deze gebruikers zullen een kijkje nemen op je profiel. Spreekt jouw content hen aan? Dan zullen ze je waarschijnlijk terugvolgen. Het is dus essentieel dat je gebruikers volgt dit aansluiten op jouw branche.

5. Wees actief

Naast volgen kun je op Pinterest uiteraard ook afbeeldingen liken. Doe dit dan ook bij afbeeldingen die je leuk vindt. Ook kun je reacties achterlaten. Hoe meer interactie, hoe beter. Ook als mensen reacties achterlaten onder jouw afbeeldingen is het belangrijk om daarop te reageren. Wees sociaal!

6. Doordelen

Als laatste tip: deel het door! Je kunt ook via andere platformen je bereik op Pinterest vergroten. Deel het op Facebook, Twitter, Instagram en plaats een link op je website. Voeg het pinterest-logo toe in je digitale handtekening en de volgers zullen vanzelf komen. Succes!

Zet jij Pinterest in voor je bedrijf? We horen graag je ervaringen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here