Twitter is een van de bekendste Social Media platformen. Hoewel Facebook en Instagram nóg populairder zijn, mag je Twitter absoluut niet overslaan bij de promotie van je bedrijf. Een twitteraccount aanmaken is zo gebeurd, iedereen kan het. Om echt zakelijke successen te boeken op Twitter, zul je een groot bereik moeten hebben. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Om je alvast in de goede richting te sturen hebben wij 6 tips voor een groter bereik op Twitter op een rijtje gezet!
1. Kies voor een tactische Twitternaam
Hetzelfde wat voor je e-mailadres geldt, geldt ook voor je Twitternaam. Zorg dat deze professioneel oogt. Een twitternaam als @Jantje_OG1990 oogt natuurlijk veel minder serieus als @Jandeschilder. Houd hier dus rekening mee. Als je dit platform voor zakelijke doeleinden gaat gebruiken raden we je aan om je bedrijfsnaam te kiezen. Daarnaast is het ook essentieel dat je een toepasselijke profielfoto en een omslagfoto toevoegt.
2. Let op het aantal Tweets
Er bestaan honderden theorieën over hoeveel Tweets je nu per dag zou moeten versturen. Er is geen tastbaar getal wat zorgt voor een groot bereik. Wel raden we je aan om minstens 1x per dag een Tweet te versturen. Het is belangrijk om niet alleen op de kwantiteit, maar vooral op de kwaliteit van je Tweets te focussen. Nutteloze tweets zullen minder vaak gedeeld worden dan Tweets die echt wat toevoegen. Heb je een interessante Tweet? Dan mag je deze best een paar keer (her)delen, maar sla hierin niet door. Als er iets is wat mensen vervelend vinden is het spam.
3. Wees efficient
Het is natuurlijk zeer tijdrovend als je elke tweet handmatig moet versturen. Gelukkig zijn er een paar handige social media tools die je hierbij kunnen helpen. Hootsuite of Tweetdeck zijn ideaal. Hiermee kun je Tweets inplannen en ervoor zorgen dat deze verspreid verstuurd worden. Zo voorkom je ‘spammen’ en houd je mensen geïnteresseerd in je bedrijf.
4. Volg anderen ook
Twitter is net zoals de andere Social Media kanalen een ‘interactieve’ bedoeling. Zorg dus dat je niet alleen met jezelf bezig bent en neem ook de tijd om te netwerken. Volg andere Twitteraars in je branche en deel af en toe interessante Tweets. Zo zorg je voor bekendheid en een groter bereik. Jouw reacties op andere Tweets zullen namelijk in de meeste gevallen openbaar zijn.
5. Kort, maar krachtig
Twitter draait niet om grote lappen tekst of indrukwekkende fotocollages, zoals je ze op Facebook geregeld voorbij ziet komen. Nee, op Twitter is het de bedoeling dat je een kort berichtje stuurt. In principe heb je 140 karakters om een Tweet mee te vullen. Dit klinkt veel, maar dat is het niet. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Tweets van rond de 100 karakters het succesvolst zijn. Houd het dus beknopt!
6. Vraag erop los!
Als je meer interactie wilt dan raden we je aan om ‘vragende’ Tweets te versturen. Dit is een ideale manier om in contact te komen met je doelgroep. Voeg vooral (gerelateerde) hashtags toe aan je vragende Tweets. Zo bereik je veel meer mensen. Als er mensen onder de tweet op je vraag antwoord gaan geven, zal deze Tweet zijn eigen leven gaan leiden en een grote hoeveelheid Twitteraars bereiken.
Gebruik jij Twitter voor zakelijke doeleinden? Laat het ons weten in de comments hieronder!