DELEN

Om je bedrijf te promoten en onder de aandacht te brengen is het essentieel dat je een over een goed marketingplan beschikt. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Een marketingplan bestaat uit doelen en concrete stappen die nodig zijn om deze doelen te bereiken. Hoe maak je nu een goed marketingplan? Hieronder 6 tips!

1. Bedrijfsanalyse

Het begint allemaal met een goede bedrijfs analyse. Wat ga je doen? Voor die ga je het doen? Waarom ga je het doen? Noem maar op! Hieronder een aantal punten:

  1. Wat ga je doen?
    Kun je al goed uitleggen wat je bedrijf doet?
  2. Waar ga je dit doen?
    Denk hierbij  niet alleen aan de locatie van het bedrijf, maar ook de bereikbaarheid en de kenmerken van de omgeving waar je bedrijf zich bevindt.
  3. Hoeveel?
    Wat is je budget en wat verwacht je om te zetten?
  4. Met wie?
    Neem je werknemers in dienst? Zo ja, hoeveel? Welke functies zijn onmisbaar in je bedrijf?
  5. Hoe ga je het doen?
    Welke stappen moet je ondernemen om bovenstaande punten te kunnen verwezenlijken?

2. Bepaal je doelgroep

Een van de belangrijkste onderdelen, zo niet het belangrijkste onderdeel, is het bepalen van je doelgroep. Dit kun je doen door middel van een klantenanalyse. Laat deze ook lezen door (potentiële) klanten en andere zakelijke relaties.

  1. Wat is mijn doelgroep?
  2. Hoeveel klanten verwacht ik?
  3. Wat maakt mijn product of dienst zo speciaal?
  4. Wat zouden mijn klanten verbeteren?
  5. Hoe zorg ik voor een langlopende relatie met de klanten?
  6. Waar kan ik meer klanten vandaan halen?
  7. Hoe kan ik potentiële klanten bereiken?

tips-marketingplan-3

Lees ook: Het maken van een nieuwsbrief: 4 stappen!

3. Bestudeer de concurrentie

In elke branche heb je (in)directe concurrenten. Bij het maken van een marketingplan is het belangrijk om deze concurrenten in kaart te brengen. Dit kun je als volgt doen:

  1. Maak een lijst met je concurrenten
  2. Licht elke concurrent kort toe. Noteer bijvoorbeeld wat ze doen, hoe ze dat doen en waar ze in uitblinken.
  3. Hoe kun je jouw dienst of product uniek maken. Zodat deze er bovenuit springt. Vergelijk jouw bedrijf met de concurrenten én bekijk tevens je klantenanalyse.

4. Analyseer je eigen bedrijf

Maak hierbij gebruik van de zogeheten ‘SWOT-analyse’. Dit werkt als volgt:

  1. (S)trengths: Wat zijn de sterke kanten van jouw bedrijf?
  2. (W)weaknesses: Wat zijn de zwakke kanten van jouw bedrijf?
  3. (O)pportunities: Waar liggen je kansen? Hoe kun je je bedrijf verbeteren?
  4. (T)hreats: Waar liggen de bedreigingen? Wat zijn de risico’s?

5. Marketingstrategie

Nu heb je een goed beeld van je eigen bedrijf (en de concurrenten). Nu is het tijd om dit uit te werken in een marketingstrategie:

  1.  Wat zijn je doelstellingen? Korte of lange termijn?
  2. Hoe ga je deze realiseren?
  3. Welke marketingactiviteiten passen bij jouw doelgroep?
  4. Wat ga je precies aan marketing doen?

tips-marketingplan-2

Lees ook: Instagram gebruiken om je bedrijf te promoten: Zo doe je het!

6. Marketingbudget

Nu weet je dus ongeveer wat jij aan marketing gaat doen voor je bedrijf. Nu is het zaak om vast te stellen hoeveel je daaraan uit wilt geven. Op de lange termijn is het natuurlijk de bedoeling dat je omzet verhoogt wordt. Hoe pak je dit aan?

  1. Hoeveel budget is er voor marketing?
    2. Hoeveel geld is er nodig voor de door jou gekozen marketingactiviteiten?
  2. Is het realistisch? Passen deze activiteiten binnen jouw budget?

Zo, hopelijk heb je met behulp van deze tips een opzetje voor een marketingplan gemaakt en kun je deze binnenkort voorleggen aan investeerders of andere lezers!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here