DELEN

Het starten van een bedrijf is lastig. De promotie van je bedrijf is waarschijnlijk een van de lastigste aspecten. Je kunt een super goed product hebben, maar als niemand er weet van heeft dan verkoop je natuurlijk niets… Marketing is dus een essentieel onderdeel, maar hier wil je als starter niet teveel geld aan kwijt zijn. Hoe kun je nu het best je eigen bedrijf promoten met een klein budget? Hieronder 7 low-budget marketing tips speciaal voor starters!

1. Pakkende bedrijfsnaam

Het begint natuurlijk allemaal met een pakkende bedrijfsnaam. Hier hoef je beslist geen geld aan uit te geven. Neem een middag vrij om goed te brainstormen en bedenk een pakkende bedrijfsnaam. Zorg ervoor dat deze verwijst naar je bedrijf, eenvoudig te spellen is en makkelijk te onthouden is!

marketing-tips-starters-4

Lees ook: Het verzinnen van een pakkende bedrijfsnaam: Eenvoudig stappenplan!

2. Het logo

Ook het logo is niet geheel onbelangrijk. Zorg voor een uniek en herkenbaar logo. Hoewel er vele bedrijven zijn die voor een fors bedrag logo’s ontwikkelen is dit op het begin helemaal niet nodig. Er zijn verschillende websites waar je (vaak) gratis eenvoudige logo’s kunnen ontwikkelen.

3. Social Media

Tegenwoordig gaat marketing veel verder dan het hebben van een website of het verspreiden van flyers. Social Media is een van de belangrijkste onderdelen van jouw marketingstrategie. Je kunt via bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram verschrikkelijk veel mensen bereiken en dit is allemaal gratis!

4. Drukwerk

Tegenwoordig kun je via bijvoorbeeld Vistaprint eenvoudig en goedkoop visitekaartjes of flyers laten drukken. Voor een paar tientjes heb je een hele stapel visitekaartjes die je aan mensen kunt geven of op openbare plekken kunt neerleggen.

marketing-tips-starters-2

Lees ook: Instagram gebruiken om je bedrijf te promoten: Zo doe je het!

5. Laat je zien!

In Nederland zijn er geregeld conferenties waar je kunt spreken over je product of – en dat is misschien nog wel belangrijker – kunt netwerken! Zo kun je contacten leggen met andere mensen in je branche en wie weet rollen er leuke en lucratieve samenwerkingen uit. Hier kun je uiteraard ook weer je visitekaartjes uitdelen!

6. Reviews

Als zelfstandig ondernemer zijn kwalificaties natuurlijk belangrijk, maar het allerbelangrijkste zijn referenties. Als mensen zien dat anderen tevreden zijn over jouw dienst of product, dan is dat vaak het laatste zetje wat ze nodig hebben om voor jou te kiezen. Vraag je klanten dus of ze een review voor je willen schrijven die je vervolgens op je website kunt plaatsen.

marketing-tips-starters-3

Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here