BHV is de afkorting voor bedrijfshulpverlening en/of burgerhulpverlening. Er zijn speciale cursussen voor BHV. De persoon of personen binnen de organisatie die een BHV-cursus hebben afgerond, ook wel de BHV’er genoemd, zorgen ervoor dat het bedrijf is voorbereid op eventuele calamiteiten en noodsituaties en nemen de leiding als zulke calamiteiten zich voordoen. Daar hoort bijvoorbeeld het geven van eerste hulp bij, maar ook het opstellen van een BHV-plan en de eerste bestrijding bij een brand.
Heeft een klein bedrijf ook een BHV’er nodig?
‘Heeft een klein bedrijf ook een BHV’er nodig?’, vraag je je misschien af. Het antwoord op deze vraag is in principe erg simpel, namelijk: ja. Ieder bedrijf is verplicht om minstens één persoon met een BHV-diploma in dienst te hebben. Dit om een veilige werkomgeving te creëren waarin er altijd iemand aanwezig is die getraind is om met calamiteiten om te gaan. Dus ook een klein bedrijf heeft een BHV’er nodig. Bij een heel klein bedrijf kan de werkgever er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf te BHV’er te zijn.
Hoeveel BHV’ers heeft een bedrijf nodig?
Zoals aangegeven is het verplicht voor bedrijven om minimaal 1 BHV’er in dienst te hebben, ongeacht de hoeveelheid werknemers die er in dienst zijn. Er is verder niet vastgesteld hoeveel BHV’ers er in totaal nodig zijn bij een bedrijf. Tot 2007 was hier echter wel een regelgeving op, namelijk 1 BHV’er per 50 werknemers. Tegenwoordig wordt er meer gesteld dat het vooral belangrijk is dat er tijdens werktijden altijd minstens één BHV’er aanwezig is. Dit betekent in principe in bijna alle gevallen al dat je meer dan één persoon in het bedrijf moet hebben die BHV kan geven, want de kans is heel klein dat één werknemer er altijd zal zijn.
Zijn BHV’ers binnen het bedrijf genoeg?
Zoals aangegeven is de BHV’er de persoon in het bedrijf die bij calamiteiten en noodsituaties de leiding heeft. Daarom is een BHV’er in dienst hebben erg belangrijk en van grote prioriteit. Toch kan het daarnaast ook relevant zijn om andere werknemers een EHBO cursus te geven. Zeker in omgevingen waar meer fysiek werk wordt verricht, zijn ongelukken helaas niet onbekend. Daarom is het altijd fijn om altijd iemand dichtbij te hebben die eerste hulp kan toepassen. Sterker nog, hoe meer collega’s bekend zijn met EHBO, hoe beter. De BHV’er kan vervolgens weer leidinggeven aan alle collega’s die EHBO hebben. Zo garandeer je een veilige werkomgeving, óók binnen kleine bedrijven.