DELEN

De verhuisbranche is niet echt een branche die geassocieerd wordt met innovatie of e-commerce. Sterker nog, de branche heeft stilgestaan tijdens de crisisjaren. Maar nu we weer meer verhuizen – in sommige steden hebben verhuisbedrijven zelfs al wachtlijsten van minimaal 2 maanden – lijken ook de innovaties door te komen.

De Nederlander verhuist gemiddeld 7 keer in het leven. En bijna 80 procent van de verhuizers voert die verhuizing zelf uit. Werk aan de winkel dus voor de branche. Hoe zorg je ervoor dat die 80 procent toch een verhuizer gaat inschakelen? Het antwoord lijkt te liggen in een booking-achtige aanpak. Waar iedereen het inmiddels heel normaal vindt dat je een vlucht en hotel boekt op internet moet dit ook voor een verhuizing gaan gelden.

Als je als consument gaat verhuizen en verhuizer wilt inschakelen kun je tal van verhuizers vinden op Google. Die verhuizers moeten vervolgens gebeld worden om een afspraak te maken. Dan komt bedrijf A langs om inboedel en sjouwwerk te bepalen. Dan volgt de offerte. Daarna bedrijf B en zo verder. Op deze manier ‘vergelijk’ je verhuizers. Hopeloos ouderwets natuurlijk en tijdrovend. Zowel voor consument als voor verhuizer. Dit behoort snel tot de verleden tijd. Online boeken wordt de toekomst.

Spil in deze innovatie is de startup Emoov.  Dit Haagse bedrijf heeft een online boekingsmodule ontwikkeld waarmee consumenten direct een verhuizing kunnen boeken. Booking.com lijkt als grote inspirator te hebben gediend. Als bezoeker ga je online jouw volledige inboedel opgeven, het type huis en of er een lift is. Aan de hand van deze specifieke data rolt er een prijs uit. Een vaste prijs. Bevalt dit? Dan kun je de verhuizing inplannen, dus in de agenda van Emoov zetten. Trouwens apart om te zien dat maandagen stukken goedkoper zijn dan vrijdagen. Ik zou dus maar op maandag verhuizen…

Whitelabel

Tot zover al vrij veel vernieuwing voor deze branche. Maar Emoov levert hun IT ook aan collega-concurrenten. En nu wordt het echt slim. Want met een iframe of API kunnen andere verhuizers hun dienstverlening ook opeens laten verschuiven naar online. Een verhuisbedrijf met een visitekaartje als website kan met Emoov opeens een volledige boekingsmodule opzetten. Aangesloten op de agenda van dit verhuisbedrijf. Opschalen dus. Dan moeten ze wel wat meer focussen op online. Maar die ambitie is er bij veel verhuizers toch al.

Door software breed in te zetten kan de verhuismarkt wel eens open worden gebroken en het online boeken de standaard worden. Over een aantal jaar zal geen verhuizer de consument nog fysiek bezoeken om tot een offerte te komen. Net zoals we niet meer naar een reisbureau gaan voor een vakantie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here