Home OndernemenZzp De 4 grootste valkuilen voor ZZP’ers

De 4 grootste valkuilen voor ZZP’ers

by Redactie Ondernemers Effect
De 4 grootste valkuilen voor ZZP'ers

Werken als Zelfstandige Zonder Personeel is voor veel mensen een droom. ZZP’er zijn kent inderdaad genoeg voordelen, zoals het feit dat je kunt doen wat jij leuk vindt (met genoeg afwisseling) en dat je baas bent over je eigen tijd. Maar elk voordeel heeft z’n nadeel, en zo kan er aan het runnen van een eigen onderneming ook een keerzijde zitten. Jezelf goed indekken tegen risico’s? Lees dan wat de 4 grootste valkuilen voor ZZP’ers zijn.

1. Een te laag tarief rekenen

Als startende ZZP’er is het niet zo gek om een laag tarief te rekenen zodat je klanten kunt overtuigen om met je te gaan samenwerken. Zodra je een portfolio hebt opgebouwd en beschikt over een aantal referenties, zou je je prijs echt moeten verhogen. Je tarief zegt namelijk ook iets over de kwaliteit van je werk. Grote kans dat er bij een lagere prijs minder expertise wordt verwacht. En of je je tarief nu berekent op uur- of projectbasis, houd er rekening mee dat je naast het concrete werk voor de klant ook tijd kwijt bent aan zaken als het schrijven van e-mails, het aantrekken van nieuwe klanten, het maken van offertes of inkopen van materiaal.

2. De administratie niet op orde hebben

De administratie bijhouden is van weinig mensen het lievelingswerk. Toch is dit een zeer belangrijk onderdeel van je eigen onderneming. Of je het nu zelf doet of met de hulp van een accountant: een overzichtelijke administratie geeft inzicht in je omzet, winst of verlies, de voorraad et cetera. Als je de administratie doorheen het jaar bijhoudt, beperk je het stressniveau tijdens de belastingaangifte tot een minimum. Om nog beter voorbereid te zijn op die tijd van het jaar, lees je hier hoe je zelf een foutloze btw-aangifte kunt doen.

3. Afspraken niet vastleggen

Enthousiasme is goed. Ga echter niet diréct enthousiast aan de slag als je een klant hebt gevonden. Leg eerst wat afspraken vast in een overeenkomst. Een mondelinge afspraak is ook een afspraak, maar het kan gebeuren dat de klant iets anders dacht te hebben afgesproken dan jij. Om problemen te voorkomen, stel je een overeenkomst op papier op in de vorm van een contract of opdrachtbevestiging. Maak afspraken over de werkzaamheden, de duur van de werkzaamheden, de verantwoordelijkheden van beide partijen, en je tarief en betaaltermijn. Dan komt de factuur ook niet als verrassing. Die facturen opstellen kun je uiteraard zelf doen of je kunt de facturatie uitbesteden.

4. Jezelf niet verzekeren

Misschien denk je dat verzekeren overbodig is omdat je altijd voorzichtig bent, toch nooit ziek bent of juridische zaken wel zelf kunt afhandelen. Een verzekering is zonde van het geld, toch? Nee. Het is verstandig om een arbeidsongeschiktheids-, rechtsbijstands- of aansprakelijkheidsverzekering te overwegen. Zo kun je aanspraak maken op een uitkering wanneer je uitvalt, op hulp rekenen bij het oplossen van juridische conflicten en op dekking van eventuele schade die jij anderen hebt toegebracht.

related posts