Home Featured De checklist voor een nieuwe locatie van je bedrijf

De checklist voor een nieuwe locatie van je bedrijf

by SanderW013
De checklist voor een nieuwe locatie van je bedrijf

Bedrijven groeien vaak snel uit hun jasje. Dat komt vooral omdat de bedrijfsruimte per m2 in de grote steden prijzig is. De ruimte wordt dan vaak exact afgestemd op het aantal werknemers. Wanneer het bedrijf groeit, dan blijkt de bestaande ruimte al snel te klein. Maar ja, een mooie, nieuwe kantoorruimte vinden is lang niet altijd even eenvoudig. Want dit moet natuurlijk een fijne ruimte zijn, met voldoende daglicht, vierkante meters en goed bereikbaar voor het personeel. Vandaag geven we een overzicht van de belangrijkste overwegingen wanneer je een nieuwe locatie zoekt voor je bedrijf.

Voldoende ruimte

Een belangrijk punt is natuurlijk of er voldoende ruimte is, ook voor eventuele groei in de nabije toekomst. Ook de kosten per vierkante meter zijn natuurlijk doorslaggevend.  De gemiddelde huurprijs in Nederland lag in 2017 op 132 euro per m2. Maar de prijzen kunnen sterk variëren per regio en per stad. Het minimum ligt daarbij op 35 euro per m2 en het maximum op meer dan 400 per vierkante meter. In plaats van een heel kantoorpand kun je tegenwoordig ook kiezen voor het huren van flexplekken. De kosten hiervan lopen uiteen van 150 euro tot 1.000 euro in Amsterdam Zuid. Check ook of de ruimte kan worden ingedeeld volgens jouw wensen en wat de contracteisen zijn. Vaak moet je een contract voor een aantal jaar afsluiten en soms ook een deel vooruit betalen.

Uitstraling en bereikbaarheid

Belangrijk is ook dat de locatie past bij de identiteit van je bedrijf en het corporate image dat je graag wilt uitstralen naar klanten en leveranciers. En hoe is de ligging van de nieuwe locatie? Is deze goed bereikbaar met de auto of OV? Wil je graag dat de locatie in de buurt van een vliegveld, hotels of restaurants ligt? Dit kan handig zijn wanneer je veel internationale relaties hebt. Ook is het zeker een aanrader om een bedrijfsmakelaar in te schakelen. Deze kent het totale aanbod en kan daarom snel een passende locatie vinden. Kies daarbij altijd voor een makelaar in de regio. Zoek je bijvoorbeeld een locatie in de stad Eindhoven, kies dan ook voor een bedrijfmakelaar in Eindhoven. Deze kent de ins en outs van de regio en weet waar hij/zij op moet letten qua regels en bijzonderheden. Vaak hebben ze ook een zeer groot aanbod met kantoorruimte te huur.

De werknemers

Een ander belangrijk punt is natuurlijk of je werknemers zich thuis zullen voelen op de nieuwe locatie. Zijn er voorzieningen in de buurt zoals voldoende parkeerplekken, restaurants, tankstations, winkels en kinderopvang? Zullen ze positief beïnvloed worden door hun nieuwe werkplek? Denk aan zaken als voldoende daglicht, natuurlijk licht, prettige sfeer, goede zonwering, ventilatie en airco. En wanneer veel werknemers erop achteruit gaan in reistijd, dan kan het handig zijn om werknemers extra tegemoet te komen in de kosten.

Nieuw personeel

Een mooie, fijne locatie kan ook een pluspunt zijn voor het aantrekken van nieuw personeel. Dit is dus zeker ook een belangrijke overweging wanneer het bijvoorbeeld al lastig is om gekwalificeerd personeel te vinden. Is er voldoende aanbod met het juiste personeel in de regio? En dit geldt natuurlijk ook voor klanten en leveranciers. Hoe ligt de locatie ten opzichte van het afzetgebied? Is de locatie ook goed bereikbaar voor leveranciers en klanten en welke indruk zal deze maken? Stuk voor stuk belangrijke overwegingen.

related posts