Home Ondernemen De kunst van feedback geven en ontvangen

De kunst van feedback geven en ontvangen

by Redactie
De kunst van feedback geven en ontvangen

Veel mensen vinden het heel lastig om “kritiek” te krijgen. Iedereen is er in zekere zin van overtuigd dat hij zijn werk goed doet en geen fouten maakt. En als er wel een keer wat fout gaat dan wil je daar het liefst niet op worden aangesproken. Een fout wil je zo snel mogelijk vergeten, of verdoezelen zodat je leidinggevende er niet achter zal komen. Als dat toch gebeurt is de verleiding groot om anderen of externe factoren de schuld te geven. Maar wat is er op tegen om toe te geven dat je een fout hebt gemaakt? En wat kun je ervan leren?

Sta open voor feedback

Feedback kan zowel positief als negatief zijn en gek genoeg kunnen veel mensen met beide niet heel goed omgaan. Als je een klus goed hebt gedaan en je chef prijst je de hemel in dan krijgen veel mensen zoiets van “nou eh, het is wel goed hoor”. Maar doe je iets fout of is een opdracht niet op tijd af en je wordt hier op aangesproken is het natuurlijk ook niet leuk. Veel mensen hebben de neiging om excuses te gaan verzinnen die niet relevant zijn. Een collega die zaken niet op orde had waardoor jij niet kon doorwerken. De telefoon die maar bleef gaan waardoor je die klus niet kon afmaken. Of een machine die haperde zodat jij niet kon opschieten. Natuurlijk kan het zo zijn dat dit inderdaad de oorzaak was. Maar als je opdracht niet af was omdat je gewoon met een collega bij de koffiecorner hebt staan kletsen en je wordt daarop aangesproken, wees dan zo eerlijk om toe te geven dat je fout zat. Een leidinggevende zal dit meer waarderen dan dat je probeert je er uit te kletsen met oneigenlijke argumenten.

Hoe ga je om met feedback?

Krijg je negatieve feedback die terecht is, pak dit dan zo positief mogelijk op. Heb je een fout gemaakt of geeft je gedrag aanleiding voor kritiek? Zorg er dan voor dat je de fout niet nogmaals maakt. Krijg je kritiek op je gedrag, je werkt te langzaam, staat net iets te vaak te niksen of met collega’s te kletsen, pas je gedrag dan aan. Een medewerker waar een chef zich niet constant aan ergert zal het een stuk makkelijker hebben dan eentje die voortdurend in de gaten moet worden gehouden. Houd er rekening mee dat ontslag soms dichterbij is dan je denkt. Zeker als je nog in je proeftijd zit of een tijdelijk contract hebt is het zaak om je van je beste kant te laten zien. Anderzijds is het dan ook weer niet de bedoeling om je werkmoraal te laten varen zodra de vaste aanstelling binnen is.

Feedback geven aan een leidinggevende

Veel mensen vinden het moeilijk om hun leidinggevende (negatieve) feedback te geven. Maar soms is het nodig en moet je het dus gewoon kunnen doen. Als je chef je structureel te veel werk opdraagt of te hoge eisen aan je stelt, moet je dat in principe bespreekbaar kunnen maken. Hij of zij heeft er immers niets aan als je een burn out oploopt en langdurig met ziekteverlof moet gaan. Ook als je beschuldigd wordt van een fout die jij niet hebt gemaakt, moet je aan kunnen geven dat het niet jouw fout was en dat de kritiek dus onterecht was. Een goede leidinggevende staat hiervoor open. Zorg er wel voor dat je het gesprek beschaafd houd. Spreek je leidinggevende in alle redelijkheid aan over het punt wat je dwarszit. Als je gaat schelden of schreeuwen zal je zeker niet het gewenste resultaat bereiken.

related posts