Home FinancieelAdministratie Dit moet je als starter weten over betaaltermijnen

Dit moet je als starter weten over betaaltermijnen

by SanderW013

Als kersverse ondernemer zal je (hopelijk) klanten en leveranciers hebben. Je leveranciers hanteren weloverwogen betaaltermijnen en ook jij zal moeten beslissen over de termijnen die je aan je klanten toekent. Bovendien zal je moeten nadenken over het debiteurenrisico en de gevolgen voor je cashflow. Wat is mijn risico? Kan ik het laten verzekeren? Wat zijn debiteuren en crediteuren? Het is niet onlogisch dat je nog een aantal vragen hebt. We leggen dan ook het een en ander voor je uit.

Leveranciers en de crediteurenadministratie

Eigenlijk is het bedrijfswereldje er eentje van vertrouwen en van het kopen en verkopen op de pof. Waar consumenten hun nieuwe schoenen of computerscherm veelal meteen moeten betalen, is het niet ongewoon dat je als ondernemer een betaaltermijn krijgt. In feite leef je zo op krediet en heb je wat extra financiële ademruimte.

Hoewel dit goed is voor je cashflow, is het wel belangrijk dat je de betaaltermijnen goed blijft monitoren. Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat je niet kan betalen wanneer de betaaldatum er zit aan te komen. Dan krijg je heibel met je leverancier en kijk je mogelijk tegen extra kosten aan. Met een goede crediteurenadministratie voorkom je dat je het overzicht verliest en ben je altijd zeker dat je op de vervaldatum kan betalen wat je moet betalen.

Klanten en hun betaaltermijnen

Andersom ken jij eveneens betaaltermijnen aan jouw klanten toe. Ook jij schenkt hen een beetje vertrouwen. Deze klant is jou dan geld verschuldigd en wordt jouw debiteur. Als je geluk hebt, hebben je debiteuren hun zaakjes op orde en voeren ook zij een goede crediteurenadministratie. Dit wil zeggen dat ze ten laatste op de vervaldatum zullen betalen. Vroeger kan en mag, maar dat is niet verplicht.

Als je je cashflow op orde wil hebben, is het interessant als je debiteuren sneller betalen dan dat jij aan je crediteuren betaalt. Dit is mogelijk het geval als jij aan consumenten verkoopt. Je bestelt dan een product bij je leverancier en verkoopt het enkele dagen later aan een consument die handje contantje betaalt, maar dankzij de betaaltermijn kan je zelf wel enige tijd later jouw leverancier betalen. Als je aan zakelijke klanten levert, zal je vooral met betaaltermijnen moeten spelen. Ook kan je een voorschot vragen of een korting toekennen aan snelle betalers.

Opletten voor betaalproblemen

Ondanks alle moeite die je hiervoor doet, kan het echter dat het ergens fout loopt. Een van je klanten betaalt bijvoorbeeld niet tijdig en daardoor kom je ook zelf in de problemen. Daarom is het belangrijk dat je een goede debiteurenadministratie bijhoudt. Dit begint eigenlijk al preventief, bij het checken van de kredietwaardigheid van je debiteuren. Zo ben je vooraf op de hoogte van het risico op een niet-betaling. Eventueel kan je dan een royaler voorschot vragen. Zo kan je toch tijdig je eigen leveranciers betalen als het mis zou gaan.

Zo nodig moet je ook curatief ingrijpen. Dit gaat van vriendelijke herinneringstelefoontjes tot schriftelijke aanmaningen. Eventueel wordt het dossier zelfs aan een incassobureau doorgegeven. Dit doe je ook wanneer je cashflow niet meteen in de problemen lijkt te komen. Het laatste wat je namelijk wil, is tonen dat er met jou te sollen valt.

Kan je door het risico op een non-betaling in de problemen komen? Dan wijzigt er in principe niks aan deze strategie, maar dan kan je maar beter vooraf een kredietverzekering afsluiten. Onder andere Euler Hermes biedt dergelijke kredietverzekeringen aan. Met zo’n kredietverzekering kan je de nadelige gevolgen van een eventuele non-betaling beperken. Uiteraard moet je dan wel elke maand tijdig je premie betalen.

related posts