E-mailmarketing wordt door veel ondernemers onderschat. Het lijkt in eerste instantie een tijdrovende marketingtechniek die niet veel oplevert, maar het tegendeel is waar. Hoewel Social Media tegenwoordig door bijna iedereen gebruikt wordt, is e-mail nog steeds een krachtig en populair middel om je doelgroep op een efficiënte manier te bereiken. Hoe zet je e-mailmarketing nu effectief in? Wij hebben 5 tips op een rijtje gezet!
1. Doe niet te ingewikkeld
Het begint natuurlijk allemaal bij het ontwikkelen of uitkiezen van een template voor je e-mails. Dit kan best een tijdrovende klus zijn, maar dat hoeft zeker niet. Ons advies: gebruik een simpel template! Uiteraard wel in je eigen huisstijl. De mensen die het mailtje lezen, zullen hier hooguit een 10/20 seconden voor uittrekken. Geen onnodige graphics dus, maar een simpel én verzorgd template!
2. Gebruik pop-ups op je website
We hebben allemaal een hekel aan pop-ups, maar deze irritante elementen die op je beeldscherm ‘poppen’ werken wel. Zorg dat de pop-ups niet té snel verschijnen, je wilt namelijk alleen bezoekers bereiken die echt geïnteresseerd zijn in je content. Zet ze bijvoorbeeld in na een paar klikken, of na iemand die 15 seconden op je website zit. Vraag in deze pop-up naar het e-mailadres en geef duidelijk aan wat je te bieden hebt.
3. Analyseer
Als je eenmaal een template hebt ontwikkeld en wat ‘subscribers’ voor je e-mails hebt, dan kan het feest beginnen. Veel mensen denken dat het varkentje nu al gewassen is, maar het tegendeel is waar… Je kunt namelijk vrijwel alles meten in e-mails. Waar mensen op klikken, wat ze vervolgens doen, enzovoort. Gebruik dit dus in jouw voordeel en analyseer deze gegevens goed. Je uiteindelijke doel is natuurlijk het genereren van leads en als dit (nog) niet gebeurd, dan moet je waarschijnlijk iets anders aanpakken.
Lees ook: Dit zijn de 4 voordelen van een zakelijk mailadres!
4. Test je e-mails
Als een e-mail eenmaal verzonden is aan je volgers, dan kun je deze niet meer veranderen. Zorg dus dat je altijd van te voren je e-mail laat nalezen door iemand. Dit kan je broer of zus zijn, of bijvoorbeeld een vriend. Het hoeft echt geen expert te zijn. Wel raden we je aan om de e-mail aan iemand te laten lezen die nog niet zo bekend is met je product of dienst. Zo kun je namelijk echt testen of je e-mail duidelijk genoeg is.
5. Integreer Social Media
Als laatste tip raden we je aan om ervoor te zorgen dat er Social Media links naar jouw pagina’s in je e-mail staan. Zoals we eerder al schreven is Social Media razend populair en je wilt dus graag zoveel mogelijk volgers hebben. Sluit bijvoorbeeld af met een zin als: ‘Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Volg ons dan op Social Media’.
Maak jij gebruik van e-mailmarketing? Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!