Google Ads wordt veel gebruikt als advertentiekanaal omdat het vele voordelen heeft. Adverteren in Google gaat snel, want je kunt binnen 15 minuten jouw eerste advertentie al online hebben staan. Daarnaast kan het goedkoop zijn, zeker als jij je richt op een niche waardoor er weinig concurrentie is met betrekking tot de zoekwoorden die je wilt gebruiken. Ten slotte zijn de resultaten van je Google Ads campagne goed meetbaar als je Google Ads juist hebt gekoppeld aan Google Analytics en zelf de kennis in huis hebt om de resultaten uit te lezen. Met onderstaande 4 tips zet jij Google Ads optimaal in voor jouw bedrijf.
Zet de bedrijfsdoelstellingen op een rijtje
Met welk doel wil jij Google Ads in gaan zetten voor jou bedrijf? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je meer verkeer naar je website wilt brengen, een groter bereik wilt, meer naamsbekendheid of contactmomenten of je bedrijf wilt laten groeien door specifiek aan te sturen op meer orders/boekingen/bestellingen. Zet allereerst jouw bedrijfsdoelstellingen op een rijtje om te kijken hoe je Google Ads optimaal kunt inzetten.
Ken het zoekgedrag
Voordat je Google Ads in gaat zetten moet je onderzoek doen naar de juiste zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Dit is de basis van je hele campagne. Advertenties die worden getoond met behulp van Google Ads worden getoond op basis van het zoekgedrag van de gebruiker. Deze is proactief op zoek naar een combinatie van termen, waarvan je wilt dat jouw aanbod aansluit op de informatie behoefte. Tegenwoordig zoeken veel mensen via hun telefoon. Het is dus belangrijk dat de landing page waarop gebruikers terecht komen geoptimaliseerd is voor mobile.
Ken je customer journey
Dat je betaald voor bezoekers op jouw website wil niet zeggen dat je ook niet met SEO en Usability aan de slag moet. Voor een optimaal resultaat van je Google Ads campagne is het essentieel dat je weet welke stappen jouw klanten doorlopen totdat ze de door jou gewenste actie uitvoeren. Gebruik de zoekwoorden voor jouw Google Ads advertentie ook niet alleen maar op landingspagina’s maar ook in andere content op je website, zoals in blogs of bedrijfspagina’s, zodat je ook qua SEO op de langere termijn resultaat gaat behalen.
Meten is weten
Google Ads kun je koppelen aan jouw Google Analytics account om inzicht te krijgen in de resultaten van je advertenties. Dit doe je in jouw Google Ads account. Zo meet je niet alleen hoeveel extra bezoekers je op jouw site hebt gekregen via Google, maar kun je ook de conversieratio en andere voor jou interessante metrics instellen.
Met deze tips kun jij de eerste stappen op het gebied van SEA zetten. Kom je er zelf niet uit? Dan is het een goed idee om een freelance SEA specialist in te huren.