Een van de eerste stappen bij het opzetten van een onderneming is het verzinnen of kiezen van een bedrijfsnaam. Het bedenken van een mooie, pakkende bedrijfsnaam is nog knap lastig en dat heb je niet zo 1,2,3 gedaan. Hoe pak je dit het beste aan? Hieronder een eenvoudig stappenplan voor het bedenken van een bedrijfsnaam!
Stap 1: Gebruik deze handige checklist
Lexicon is het marketingbedrijf achter grote merken als BlackBerry, Swiffer en Starbucks. De oprichter van Lexicon, David Placek heeft een handige checklist opgesteld, waarmee je kunt meten aan welke eisen je bedrijfsnaam moet voldoen.
- Kort maar krachtig. Je hebt vaak maar een paar letters nodig om indruk te maken.
- Een duidelijk doel. Je bedrijfsnaam moet als het ware spreken voor je bedrijf.
- Enthousiast. Een saaie naam is een slechte naam
- Simple. Je bent geen speech aan het schrijven, houd het kort!
- Relevant maar onverwachts. Een bedrijfsnaam hoeft niet altijd direct voor het bedrijf te staan. Soms mag je best voor een ‘onverwachte’ bedrijfsnaam kiezen. Als de klant doordenkt, worden ze aangenaam verrast. Denk maar aan Amazon, ’s werelds grootste boekenwinkel verwijzend naar de grootste rivier van de wereld.
- Concurrerend. Precies wat de concurrent niet doet. Het is prima om bij anderen inspiratie op te doen, maar zorg dat jouw bedrijf eruit springt!
- Lang houdbaar. Je naam moet uiteraard tijdloos zijn.
- Niet te grappig. Een bedrijfsnaam is niet de plek om grappig te zijn. Een klein grapje kan natuurlijk wel, maar maak het niet te bont.
Stap 2: Brainstormen
Met dit in je achterhoofd kan het brainstormen beginnen. Trek er een middag, of zelfs een dag voor uit en schrijf alles op wat in je hoofd op komt. Leg een groot wit papier voor je neer en schrijf met een donkere pen of stift verschillende namen op papier. Sorteer de namen per ‘onderwerp’, zodat het wel overzichtelijk blijft. Je hoeft dit niet alleen te doen. Als je met anderen een bedrijf start, is het natuurlijk verstandig dat deze mensen er ook bij zijn, maar je kunt ook een creatieve kennis of een copywriter vragen om te helpen.
Lees ook: De Kleine ondernemersregeling: Hoe werkt het en voor wie is het?
Stap 3: Maak een shortlist
Nu heb je als het goed is tientallen, zo niet honderden potentiële bedrijfsnamen op papier staan. Dan is het nu tijd om deze lijst in te korten. Ga op een rustige plek zitten en schrap een voor een de ‘mindere’ namen van de lijst. Ga zo door tot je de lijst beperkt hebt tot 10 mogelijke bedrijfsnamen.
Leuk voorbeeld: Microsoft wilde hun Cloud-platform in eerste instantie Cloud Pro of Cloud Link noemen. Uiteindelijk werden deze namen geschrapt en werd er gekozen voor ‘Azure’. Een mooie, unieke naam!
Stap 4: Controleer de beschikbaarheid
Nu heb je als het goed is een lijst met 10 bedrijfsnamen op papier staan. Tijd om te controleren of deze bedrijfsnamen nog beschikbaar zijn. Je kunt natuurlijk geen bedrijfsnaam kiezen die al gekozen is. Ook is het niet verstandig om een bedrijfsnaam te kiezen die verdacht veel op een andere bedrijfsnaam lijkt. Zoek dus op google en streep de namen af die al bezet zijn. of Kijk ook of de domeinnaam nog vrij is en bijvoorbeeld de Facebook- en Twitter namen.
Lees ook: Zakelijke rekening: online of toch maar offline openen?
Stap 5: De uiteindelijke keuze
Dit is vaak de moeilijkste stap in het proces. Als het goed is heb je nu nog maximaal 5 a 6 potentiële bedrijfsnamen over waar je een keuze uit moet gaan maken. Enkele manieren om deze keuze te vereenvoudigen is het houden van een ‘poll’ op bijvoorbeeld Facebook, of het vragen aan je vrienden en familie. Zo heb je meerdere meningen en kun je bijvoorbeeld voor de ‘populairste’ naam kiezen.
Hoe lang deed jij erover om je bedrijfsnaam te kiezen? Laat het ons weten in de comments hieronder!