Je bedrijfslogo is het visitekaartje van je bedrijf. Je herkent een bedrijf direct aan het logo en vaak is dit ook het eerste wat klanten zien. Je logo komt in al je communicatievormen terug en zo gaan mensen jouw bedrijf na verloop van tijd herkennen. Belangrijk is dus dat je logo opvalt en samen met je bedrijfsnaam ook helder communiceert waar jouw bedrijf voor staat. Het ontwerpen van een goede huisstijl heeft soms best wat voeten in aarde. Het is namelijk heel belangrijk dat je logo naadloos aansluit bij jouw bedrijf, dienst of product. We geven je wat tips hoe je zo’n ijzersterk logo ontwerpt.
De brainstormfase
Als start begin je met een goede brainstorm. Daarbij kun je jezelf de volgende vragen stellen: Wil je letters of woorden verwerken in je logo of juist een symbool? Wat voor gevoel of sfeer moet je logo uitdrukken? Kun je iets uit je bedrijf of van je producten gebruiken in je logo? En wat voor effect moet je logo hebben? Zorg er ook voor dat je logo de juiste sfeer uitstraalt. Een vrolijk uitbundig logo past bijvoorbeeld niet bij een uitvaartbedrijf, maar wel bij een kinderdagverblijf. Denk daarbij vooral aan de klanten: wat zal jouw doelgroep aanspreken?
De selectie
Nu je flink wat ideeën verzameld hebt, kun je een selectie gaan maken. Kijk ook zeker even naar de logo’s van je concurrenten. Niet om ze te kopiëren, maar meer om te kijken wat je daarin wel of niet aanspreekt. Van alles wat je verzameld hebt, ga je vervolgens bepalen wat het meest belangrijk is. Ook kun je in Google wat van de kernwoorden intypen en kijken of er bij de afbeeldingen iets zit dat je kunt gebruiken. Maak wat schetsen en leg deze voor aan je familie en vrienden voor advies.
Het ontwerp
Ben je zelf handig met Photoshop of weinig budget en heb je feeling voor kleur en vorm, dan kun je eventueel besluiten om zelf een logo ontwerpen. Wees creatief in je ontwerp en onderscheidend. Begin bij voorkeur met een ontwerp in zwart en voeg de kleur pas later toe.
Grafisch vormgevers zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van logo’s. Ze hebben veel kennis en ervaring en vertalen jouw wensen moeiteloos in een passend, origineel en creatief ontwerp. Dat bespaart je veel tijd en energie. Het is dus zeker een aanrader om de fases van je logo laten ontwerpen of het schetsen aan een specialist over te laten. Green Creatives is een goed voorbeeld van zo’n gespecialiseerd bureau voor het ontwerpen van je huisstijl of logo.
Check je logo ten slotte ook altijd even op eventuele eigenaardigheden. Zorg er in je ontwerp altijd voor dat er één onderdeel uitspringt. Besteed ook voldoende aandacht aan het lettertype. Bij Coca Cola is bijvoorbeeld alleen het lettertype en de kleur bepalend voor het beeldmerk. Houd het daarom vooral simpel en bedenk ook dat een symbool niet altijd noodzakelijk is.
De grootte van je logo
Je logo hoeft niet enorm groot te zijn, maar moet natuurlijk ook niet te klein zijn. De grootte is vooral afhankelijk van de locatie. Uiteindelijk komt je logo ook in verschillende groottes op je visitekaartjes, website en briefpapier. Maak eventueel even wat test afdrukken om te kijken welke grootte het mooiste is. Een goed logo valt op, maar is niet al te prominent aanwezig.