DELEN

Nu het weer beter gaat met de economie na de crisis die in 2008 toesloeg, laait ook de strijd om goed personeel weer op. Als ondernemer wil je natuurlijk de beste mensen voor je bedrijf. Ze binnenhalen lukt vaak nog wel, maar hoe zorg je ervoor dat ze met zoveel plezier voor je werken dat ze er niet aan denken om naar een andere werkgever te vertrekken?

Heb vertrouwen en bied vrijheid

Medewerkers vinden het heel belangrijk om hun eigen werk en tijd in te kunnen delen. Als een medewerker goed werk levert, op tijd zijn werk af heeft en er geen klachten zijn, handel daar dan ook naar als leidinggevende. Spreek zo’n collega niet direct aan als hij eens iets privé doet in de tijd van de baas. Of als hij eens een dagje wat minder hard werkt. Want als aan het eind van de week de doelstellingen zijn gehaald dan is er immers niets aan de hand.

Schrap de beoordelingsgesprekken

Heel wat trainings- en adviesbureaus hebben er de afgelopen decennia goud geld mee verdient: het introduceren van een systeem van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Want het was ineens superbelangrijk om dat soort gesprekken structureel en volgens een vast stramien te voeren. Want alleen dan kon je volgens deze goeroes je medewerkers goed beoordelen. Welnu, veel medewerkers hebben een enorme hekel aan dit soort gesprekken. Want het komt maar al te vaak voor dat een medewerker het hele jaar geen kritiek krijgt, maar tijdens “het gesprek” krijgt hij ineens te horen dat zijn chef zich eigenlijk toch wel al heel lang aan dat ene minpuntje ergert. En dat is dan ineens zo essentieel dat het leidt tot een negatieve beoordeling. Beste ondernemer, trap niet in deze valkuil. Ga direct het gesprek aan als er iets schort aan het functioneren van een medewerker zodat hij of zij zijn gedrag of werkwijze kan aanpassen. Wacht daar niet mee tot november omdat dan “de gesprekken” plaatsvinden. Datzelfde geldt overigens voor complimenten: Deel ze uit als er aanleiding voor is, niet omdat er op een bepaald moment verplicht beoordeeld moet worden.

Bied voldoende uitdaging

Als een medewerker goed is in zijn werk en duidelijk aangeeft meer in zijn mars te hebben, maak daar dan gebruik van. Stimuleer het volgen van scholing en geef medewerkers de kans om door te groeien naar een hogere functie met meer verantwoordelijkheden. Maar ook als een medewerker zijn taak op ene bepaald niveau al vele jaren doet en niet aangeeft meer te willen is het belangrijk met deze medewerker in gesprek te blijven of er wellicht toch iets verandert waar jij als werkgever op kunt inspelen. Als een medewerker aangeeft naar elders te willen vertrekken omdat hij daar een betere baan kan krijgen dan kun je proberen hem een aanbod te doen waardoor hij overweegt te blijven. Maar als iemand echt weg wil, accepteer dit dan en laat de medewerker vertrekken. Niets is zo zonde als een verstoorde arbeidsverhouding alleen vanwege het feit dat iemand elders meer uitdaging in zijn werk hoopt te vinden.

Zorg voor een prettige werkomgeving

Een plezierige werkomgeving zorgt ervoor dat je medewerkers iedere dag met plezier naar hun werk gaan. Zorg dus voor goede werkomstandigheden. Je hoeft je personeel niet in de watten te leggen. Maar werken aan een goed bureau, met goede apparaten en gereedschappen zal ervoor zorgen dat je personeel bereid is om ook voor jou een stapje harder te lopen als dat van ze gevraagd wordt. Een prettige werksfeer zorgt er bovendien voor dat het ziekteverzuim daalt en dat is natuurlijk mooi meegenomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here