DELEN

Als starter heb je als het goed is een marketingplan opgesteld. Je wilt je dienst of product namelijk aan de markt brengen. Bij het opstellen van een marketingplan is het essentieel om de juiste doelgroep te bepalen. Dit is echter niet zo eenvoudig. Hoe bepaal je nu de juiste doelgroep? Welke mensen zijn geïnteresseerd in jouw bedrijf?

Doelgroep

De doelgroep van je bedrijf bestaat idealiter uit mensen die jouw product kopen of gebruik willen maken van jouw dienst. Het is knap lastig om deze mensen te vinden. Hieronder 3 tips voor het bepalen van de juiste doelgroep!

1. Wees specifiek

Een veelgemaakte fout bij het bepalen van de doelgroep is het willen bereiken van te veel mensen. Inderdaad, dat lees je goed! Beginnende ondernemers denken vaak dat het beter is om zoveel mogelijk mensen aan te spreken met hun producten. Voorbeeld: Stel je verkoopt meubels. Dan bestaat je doelgroep logischerwijs uit mensen met een huis (om die meubels in te plaatsen). Dit is echter veel te breed. Je zult weliswaar veel mensen bereiken, maar het is nog maar de vraag of zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw meubels. Het is dus beter om je doelgroep specifiek te houden. Bestaat jouw aanbod voornamelijk luxe meubels uit een duurder segment? Probeer je dan vooral te richten op mensen met een groot huis. Want mensen die in een krap flatje wonen zullen hoogstwaarschijnlijk geen meubels bij jou aanschaffen… Verkoop je low-budget meubels? Dan is het verstandiger dat je laatstgenoemde groep mensen in je doelgroep opneemt!

doelgroep-bepalen-2

Lees ook: 6 tips voor een perfect marketingplan!

2. Segmenteren

Vervolgens is het belangrijk om naar de achtergrond van mensen te kijken. Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • Mannen of vrouwen?
  • Welke leeftijd? Jongeren of ouderen?
  • Waar wonen zij? Lokaal, landelijk of zelfs internationaal?
  • Omgeving? Stad, platteland, aan de kust, etc.
  • Wat doen zij voor werk? Beginnen ze net hun carrière en willen ze doorgroeien? Of vallen ze binnen de middenklasse en zullen ze hier blijven?
  • Religie?

3. Marktonderzoek

Zo zijn er nog talloze vragen die je kunt stellen om een doelgroep te bepalen. Als je met behulp van deze vragen denkt een juiste doelgroep gevonden te hebben, dan is het tijd om dit te gaan testen. Dit kan op verschillende manieren, maar het beste kun je een marktonderzoek uitvoeren. Je kunt een marktonderzoek zo groot aanpakken als je zelf wilt. Een mogelijk is om dit door een professioneel bureau laten doen, maar dit is erg duur. Je kunt het ook zelf doen, door bijvoorbeeld een enquete via de e-mail of social media te versturen. Een andere optie is door potentiële klanten te bezoeken om vragen te stellen, maar dit is wel tijdrovend!

Zo, deze 3 stappen zullen je aardig op weg helpen bij het bepalen van je doelgroep. Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here