Je website ziet er gelikt uit maar nu is het zaak dat deze ook gevonden wordt. Je site geldt immers niet alleen als online visitekaartje, maar ook als krachtige marketingtool. Tenminste, dat is ongetwijfeld je hoop. Door ook in te zetten op SEO, beter bekend als zoekmachine optimalisatie, wil je ervoor zorgen dat je hoger in Google komt. Maar door de steeds maar veranderende SEO-spelregels weet je niet waar te beginnen. En daarom geven we je graag een aantal actuele SEO-tips.
Zoekwoorden Analyse
Voor elke online marketeer is een zoekwoorden analyse de eerste stap. De bezoekers worden namelijk aangetrokken op basis van de woorden die zij intypen in hun zoekbalk van bijvoorbeeld Google. Voordat de webteksten en andere uitingen worden geschreven is het daarom zaak om precies te weten waarop gezocht wordt door jouw doelgroep. Tools als Google Keyword Planner kunnen hierbij helpen. Je voert enige zoekwoorden in en de tool geeft je suggesties om je onderzoek uit te breiden.
Tip: let wel op met leestekens. Google is slim genoeg om de volgorde van je woorden niet zwaar mee te laten tellen maar meervoud/enkelvoud en eventuele apostrofs zorgen er wel voor dat Google dit ziet als een heel ander woord.
Unieke content
Waar Google misschien wel het meest dol op is? Unieke inhoud. In de afgelopen jaren hebben we de om die reden al de opmars van contentmarketing gezien. Mensen gebruiken het web immers niet om informatie te vinden, maar om nuttige informatie te vinden. Het creëren van viral content, zoals video’s, blogposts en e-books zorgt voor een enorme boost in het aantal backlinks. Door op een leuke en unieke manier jouw doelgroep te boeien en binden maak je iedereen blij: jouw bezoekers, de zoekmachine en jezelf.
Backlinks tellen nog altijd
Backlinks zijn nog altijd belangrijk, omdat ze in feite gelden als referenties van andere websites naar jouw website. Oftewel, ze laten zien in hoeverre jouw website wordt gewaardeerd door andere websites uit jouw vakgebied. Net als in het wetenschappelijk onderzoek is het belangrijk dat er gerefereerd wordt aan jouw content. Het liefst heb je daarbij autoritaire referenties, want die zorgen ervoor dat jouw autoriteit ook een flinke boost krijgen. Dit betekend niet dat je links moet inkopen, maar kijk echt naar relevantie.
SEO anno 2018
Toegegeven, de meeste van de bovengenoemde tips zijn tijdloos (en dat bedoelen we in dit geval alleen maar positief). Maar om anno 2018 te kunnen profiteren van de moderne SEO-mogelijkheden hebben we nog een aantal specifieke en vooral actuele tips voor je:
- Voice search: grote kans dat je zelf ook wel eens iets via voice search zoekt. In plaats van dat we de zoekwoorden in onze zoekbalk typen, stellen we met onze stem complete vragen aan onze smartphone. Dat laatste heeft veel invloed op de zoekwoorden analyse. Tijdens het spreken gebruiken we namelijk meer woorden dan wanneer we typend zoeken. Daardoor worden long tail-zoekwoorden steeds belangrijker. Speel hierop in door bijvoorbeeld het schrijven van blogartikelen.
- Video: video’s zullen alleen maar nog belangrijker worden. Vooral Google’s eigen YouTube-kanaal speelt daarbij een vooraanstaande rol. Het toevoegen van video’s aan je website maakt je content gevarieerder, maar ook SEO-technisch gezien een stuk sterker. Zorg er daarbij wel voor dat je relevante zoekwoorden verwerkt in de titels en in de omschrijving.
- Content: dit is misschien wel hét voorbeeld van hoe online marketing in de loop der jaren is veranderd. In plaats van ons op te dringen bij onze doelgroep willen we bezoekers nu vooral aantrekken. Dat doen we door relevante content te verspreiden. Centraal daarbij staan natuurlijk de zoekwoorden, maar ook complete topics. Dat betekent langere artikelen, meer video’s, en meer opinie. De bezoeker is kritischer en de uitdagingen zijn groter. Maar uiteindelijk wint iedereen: zó kom je hoger in Google.