DELEN

Als startende ondernemer is het natuurlijk belangrijk dat je klanten je weten te vinden. Je zult jezelf een plaats moeten veroveren “in de markt”. Voor het ene bedrijf zal dat gemakkelijker gaan dan voor het andere. Als er veel concurrentie is in de branche waar jij aan de slag wilt dan zal je aan de bak moeten om ervoor te zorgen dat klanten naar je toe komen.

Laat weten dat je er bent

Het loont de moeite om te laten weten dat je er bent of dat je binnenkort gaat starten als zelfstandige. Veel mensen zijn wel nieuwsgierig naar een nieuw bedrijf in hun omgeving. Als dat wat jij te bieden hebt interessant is dan zal dat zeker zijn vruchten moeten afwerpen. Bedenk een leuke openingsactie om je klanten mee te verleiden om in ieder geval eens langs te komen of op je website te kijken.

Bouw je eigen website

Als bedrijf kun je eigenlijk niet meer zonder een website. Afhankelijk van het werk dat je doet hoeft die niet heel uitgebreid te zijn, maar zorg wel dat je online te vinden bent. Een website bouwen zou je in principe best zelf moeten kunnen. Er zijn programma’s te vinden waarmee je online heel simpel en snel een website kunt bouwen die er zeer professioneel uitziet. Je kunt gebruik maken van bestaande sjablonen waarin je alleen nog maar tekst en foto’s hoeft te plaatsen. Zie je dat allemaal niet zitten, dan kun je ook een bureau in de arm nemen dat voor jou een website kan maken. Maak vooraf wel duidelijke afspraken over de kosten, zodat je niet voor een onaangename verrassing komt te staan.

Online marketing is niet meer weg te denken

Naast je eigen website is er ook nog de online marketing. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken kun je volstaan met een Facebookpagina of je kunt gebruik maken van Google Ads. Ook het schrijven van linkbuilding- en landingspagina’s waarmee je de vindbaarheid in Google van jouw website en daarmee je bedrijf vergroot, zijn een prima manier om je naamsbekendheid te vergroten.

De folder en flyer zijn springlevend

Denk vooral niet dat het hele leven zich online afspeelt. Er zijn nog wel degelijk mensen die folders en flyers lezen. Vooral als je je op de lokale markt richt met je kaaswinkel of schildersbedrijf kan een campagne met een huis aan huis folder prima werken. Ook een advertentie of een advertorial in een plaatselijk huis aan huis blad kun je overwegen. Zo bereik je ook de mensen met een Ja/Nee sticker op hun brievenbus.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here