Home Ondernemen Kostprijs berekenen: hoe pak je dit aan?

Kostprijs berekenen: hoe pak je dit aan?

by Jaro Broeklander
kostprijs berekenen 2

Het op orde maken van je financiën is niet altijd de meest dankbare taak, maar hij is wel erg belangrijk. Een onderdeel van deze taak is het precies berekenen of bepalen van de kostprijs van je product of dienst. Vaak wordt er met de kostprijs een specifiek product bedoeld, maar uiteraard kan er ook worden gesproken over de kostprijs van je gehele portfolio. Voor het bepalen van je kostprijs kun je een aantal verschillende manieren gebruiken. Wij hebben de belangrijkste onderdelen van de kostprijs voor je op een rijtje gezet, zodat jij in no time weet wat je eigen kostprijzen zijn!

Bepaal de variabele kosten

Een van de twee belangrijke gedeeltes van de kostprijs wordt de variabele kosten genoemd. Dit zijn de kosten die in verband zijn met de hoeveelheid producten of diensten die je verkoopt. Je kunt hierbij denken aan de volgende verschillende kosten.

  • Inkoopprijs
  • Transportkosten
  • Verzendkosten
  • Importkosten (wanneer van toepassing)

Zoals je ziet zijn dit allen kosten die zullen oplopen wanneer er meer producten worden verkocht. Hierbij moet wel worden vermeld dat het soms mogelijk is om kortingen te krijgen als er in een keer veel wordt ingekocht. Dit kan schelen voor je bedrijf. Wel is het belangrijk om te onthouden dat de inkoopprijs per product dan mogelijk kan verschillen. Een goede boekhouder zorgt ervoor dat de kosten zo worden geboekt dat de kostprijs constant is.

kostprijs berekenen

Lees ook: Duurzaam ondernemen doe je zo: 4 tips!

Bereken de vaste kosten die je hebt

Naast de variabele kosten, die in verband staan met het aantal geproduceerde producten, heb je als je bedrijf ook een aantal vaste lasten. Hoewel het misschien niet lijkt alsof deze kosten mee moeten wegen bij de kostprijs van een bepaald product of dienst, is dat wel het geval. Hoe je de vaste lasten zo kunt analyseren dat ze bij de kostprijs kunnen worden opgeteld, komt hieronder terug. Een aantal voorbeelden van vaste lasten zijn onder anderen:

  • Kosten van het bedrijfspand
  • Kosten voor de opslag van (semi)producten
  • Verzekeringen
  • Reiskosten
  • Loonkosten
  • Marketing

Het verdelen van je vaste lasten

Om de kostprijs voor een bepaald product te kunnen berekenen moet je zoals gezegd de vaste lasten verdelen. Dit kan op twee manieren. De ABC-methode verdeelt de vaste lasten per afdelingen binnen het bedrijf. Door daarna te bepalen hoeveel procent deze afdelingen verantwoordelijk zijn voor een bepaald product kun je bepalen hoeveel kosten er procentueel naar de afdeling moet worden gestuurd. De andere methode is wat simpeler. Het wordt ook wel de integrale kostenberekening genoemd. Hierbij tel je simpelweg alle vaste lasten bij elkaar op. Vervolgens deel je deze totale kosten door het aantal producten dat je aanbiedt.

De totale kostprijsberekening

Om de kostprijs te berekenen van je producten moet je alle variabele kosten en vaste lasten van een bepaald kwartaal bij elkaar optellen. Dit is de totale inkoopwaarde van je bedrijf. Als je deze inkoopwaarde door het totale aantal producten dat je verwacht te produceren deelt, heb je de kostprijs per product. Hierna kun je de prijs bepalen, om er zeker van te zijn dat je (genoeg) winst maakt!

related posts