DELEN

De personeelsadviseur of personeelsconsulent van een bedrijf bevindt zich vaak in een lastige positie. Hij moet de belangen van zowel de medewerkers als van het bedrijf dienen en dat kan ervoor zorgen dat deze functionaris nogal eens tussen twee vuren komt te staan. Enerzijds wordt hij door zijn werkgever benaderd om dat te doen wat goed is voor het bedrijf. Anderzijds beschouwen personeelsleden hem als een vertrouwenspersoon waar ze met hun problemen en frustraties terecht kunnen.

Blijf altijd dicht bij jezelf

Je komt als personeelsadviseur al een heel eind als je dicht bij jezelf blijft. Als het management van je bedrijf wil dat je beleid uitvoert waar je absoluut niet achter staat, moet je dat gewoon kunnen zeggen. Misschien is er een compromis mogelijk. Een goed management luistert naar de argumenten van de personeelsadviseur en dramt niet blindelings zijn eigen zin door als er wordt geadviseerd om een voornemen niet uit te voeren of dit eerst aan te passen. Laat je ook zeker niet “voor het karretje spannen” van het management. Zij zijn degenen die het beleid bepalen en zijn daar dus ook verantwoordelijk voor. Laat je niet in een positie manoeuvreren waarbij jij uiteindelijk als de “schuldige” wordt aangewezen.

Neem je werk niet mee naar huis

Vooral personeelsadviseurs, en dan vooral degenen die zich erg betrokken voelen bij hun werk, hebben nogal eens de neiging om “dag en nacht” klaar te staan voor hun werkgever en de werknemers. Wees voorzichtig met het verstrekken van je privé telefoonnummer aan medewerkers zodat ze je ook kunnen bellen als je vrij bent. Houd werk en privé zoveel mogelijk gescheiden. Een medewerker die tegen zijn zin wordt ontslagen zal hoe dan ook zijn baan kwijtraken, ook als hij jou daar ’s avonds om tien uur voor de zoveelste keer over opbelt.

Wees eerlijk

Ook dit klinkt simpel. Wees altijd eerlijk. Maar desalniettemin is het meer dan waar. Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken. Als een medewerker zijn baan verliest, beloof die medewerker dan niet dat jij wel zal zorgen dat hij of zij snel weer aan de slag is. De ontslagen medewerker zal hoe dan ook zelf aan de slag moeten om een nieuwe baan te vinden. Je kunt hulp aanbieden als je dat ook echt kunt waarmaken. Kun je dat niet, doe het dan ook niet. Schep geen verwachtingen waar je na verloop van tijd weer op moet terugkomen omdat je het niet waar kunt maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here