DELEN

Wanneer je in contact bent met een (potentiële) klant, zal deze op een gegeven moment gaan vragen naar een offerte. Een offerte is als het ware een prijsopgave waarop je zo specifiek mogelijk je dienst of product, de prijs en de voorwaarden vermeldt. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden bij het opstellen van een offerte. Wij hebben een handige checklist samengesteld!

1. Huisstijl

Een offerte is meer dan alleen een prijsopgave… Wanneer je een offerte verstuurd is het belangrijk dat je een goede indruk maakt. Je wilt de ontvanger het gevoel geven dat hij of zij jouw bedrijf kan vertrouwen. Daarnaast oogt het erg onprofessioneel als jouw offerte alleen bestaat uit een wit A4’tje met een paar regels tekst er op. Creëer dus een offerte waarbij je gebruik maakt van je huisstijl. Gebruik de kleuren en lettertypes die je op bijvoorbeeld je website gebruikt en zorg dat je logo niet ontbreekt.

Lees ook: Zo maak je een bedrijfslogo in 5 simpele stappen!

2. Verplichte gegevens

Hoewel een offerte in eerste instantie bedoeld is om een prijsindicatie te geven, wordt dit op het moment dat de klant deze ondertekend beschouwd als een ‘juridische overeenkomst’. Er zijn dus een paar gegevens die niet mogen ontbreken op je offerte:

  • Je bedrijfsgegevens
    Adres, KvK nummer, banknummer, telefoonnummer, website, etc.
  • Gegevens van de klant (ontvanger)
    Naam, bedrijfsnaam, KvK nummer, adres, contactgegevens.
  • Datum
  • Offertenummer
    Voor je administratie
  • Overzicht van werkzaamheden
    Wat ga je doen of wat verkoop je?
  • Prijs
    Denk bijvoorbeeld aan prijs per uur, prijs per stuk of vaste prijs. Vergeet in ieder geval niet de totaal prijs en het BTW-bedrag te vermelden.
  • Geldigheidsduur van de offerte

3. Inhoud

Voorafgaand aan het versturen van een offerte heb je waarschijnlijk al telefonisch contact gehad met de potentiële klant. Hij of zij weet dus al ongeveer wat te verwachten. Toch heb je bij het versturen van een offerte nogmaals de mogelijkheid om een klant over de streep te trekken. Doe dit dus ook! Leg in je offerte nogmaals uit wat de klant precies krijgt voor zijn of haar geld en leg uit waarom het zo’n goede deal is. Probeer dit ‘verkooppraatje’ zo persoonlijk mogelijk te maken, zodat de klant het gevoel krijgt dat je je echt verdiept hebt.

offerte-maken-2

Lees ook: Het maken van een nieuwsbrief: zo doe je het!

4. Algemene voorwaarden

Het is niet verplicht om te verwijzen naar de algemene voorwaarden, maar het is wel verstandig om te doen. Op deze manier voorkom je eventuele conflicten en weten jullie beiden waar jullie aan toe zijn. Wij raden je dus aan om altijd je voorwaarden op te nemen in je offerte.

5. Geen fouten

Als laatste, maar zeker niet minder belangrijk: Vermijd taal- en spelfouten! Een slordige offerte werkt alles behalve in je voordeel. Laat je offerte dus altijd van te voren door een vriend of kennis nakijken voordat je hem opstuurt. Pas ook je schrijfstijl aan per klant. Schrijf je naar een grote bank, dan past een formele schrijfstijl het best. Is de offerte voor een jong en modern webbureau? Dan kun je beter kiezen voor een wat informeler taalgebruik!

Hoe ziet jouw offerte er uit? Heb je wat aan deze tips gehad? Laat het ons weten in de comments hieronder!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here