DELEN

Het milieu speelt een steeds belangrijkere rol in de maatschappij. Steeds meer steden nemen matregelen om oude auto’s die zorgen voor een hoge uitstoot van schadelijke stoffen te weren uit met name het centrum van steden. Daar blijven schadelijke dampen langer hangen tussen huizen en gebouwen en dus mag je daar niet meer komen als je een auto hebt die van voor een bepaald bouwjaar is. Tegen deze maatregelen is veel protest, want het kan voorsommige mensen tot enorme problemen leiden.

Dieselverbod

Om diezelfde reden nemen steeds meer steden, niet alleen in Nederland maar ook in andere Europese landen, het besluit dat dieselauto’s niet meer welkom zijn. Eurocommissaris mevrouw Bienkowska heeft hierover geschreven dat een dergelijk verbod kan leiden tot een “boemerangeffect” en dit kan als ongewenst worden bestempeld. Het economische gevolg van het instorten van de dieselmarkt als gevolg van een rijverbod in grote steden moet niet worden onderschat. Daarom zal zo’n verbod er vanuit Europees verband met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet komen.

Ontmoedigingsbeleid

Een andere tactiek die kan worden toegepast is om mensen met een oudere diesel te bewegen om deze in te ruilen voor een auto op benzine of liever nog hybride of volledig elektrisch. Dit kan onder meer worden bereikt door het toewijzen van subsidies voor het inruilen van een vervuilende diesel.

Verminderen van stikstofuitstoot

Dieselauto’s stoten stikstof uit. Dit is ongunstig voor het milieu. Daarom moet worden gestimuleerd dat nieuw te produceren dieselauto’s minder van deze stikstof uitstoten en daardoor minder belastend zijn voor het milieu. In sommige landen zoals Duitsland, Nederland en Frankrijk worden dieselauto’s terug geroepen naar de dealer voor een software update of andere aanpassingen om de uitstof van stikstof terug te dringen. Grote steden zoals Parijs en Stuttgart overwegen om een verbod in te voeren voor vervuilende dieselauto’s. Dit is volgens de EU-bewindsvrouw niet wenselijk, omdat o de bezitters van deze auto’s ongewild de dupe worden. Het is belangrijker om deze auto’s in de komende decennia geleidelijk van de weg te halen en te vervangen door auto’s die schoner rijden.

Protest in Nederland tegen milieuzones

Brancheorganisaties voor autobezitters zoals RAI en Bovag maken bezwaar tegen het instellen van zones waar vervuilende diesels niet meer mogen rijden. Het zorgt ervoor dat bezitters van deze auto’s worden beperkt in hun bewegingsvrijheid. Ook willen steeds minder mensen deze auto’s tweedehands kopen met als gevolg dat de waarde van deze auto’s onevenredig hard daalt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here