Als je als bedrijf een belangrijk bericht naar buiten wil brengen, kun je dat het beste doen door middel van een persbericht. Toch is het schrijven van een persbericht makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt namelijk een hoop bij kijken. Veel schrijvers van persberichten gaan regelmatig de fout in. Een voorbeeld van een veelvoorkomende fout is het feit dat het nieuws niet altijd bovenaan staat. Sommige schrijvers beginnen met het geven van een hoop irrelevante achtergrondinformatie. Ook kan er een hoop onduidelijk ontstaan door schrijvers die veelvuldig gebruik maken van vakjargon, waardoor het door veel journalisten slecht begrepen wordt. Het is juist uiterst belangrijk dat journalisten de exacte tekst van het persbericht goed begrijpen, want dan is de kans groter dat ze het gaan gebruiken voor een artikel of ander media item. Daarom zullen wij je in deze tekst een aantal tips geven over hoe je wel een goed persbericht kunt schrijven.
Het begin van een persbericht
Het is ten eerste heel belangrijk om bovenaan het persbericht daadwerkelijk het woord ‘persbericht’ neer te zetten, zodat er duidelijkheid wordt geschept en journalisten direct weet waar het om gaat. Ook komt dit veel professioneler over. Ten tweede is het erg belangrijk om je doelgroep vooraf te bepalen. Met het persbericht hoop je waarschijnlijk dat je in de media terecht komt als bedrijf. Bedenk daarom goed voor welke soort journalisten je het bericht schrijft. Zo kun je je richten op vakbladen, landelijke media, televisie of nog iets anders. Het is belangrijk het taalgebruik op de doelgroep aan te passen. Zo kun je bij een persbericht, gericht op journalisten van vakbladen, wel wat jargon gebruiken. Als je de landelijke media echter wil bereiken, is het aan te raden om de tekst voor iedereen begrijpelijk te maken.
Lees ook: Wat is content marketing en hoe zet je dit in?
Begin met schrijven
Heel belangrijk is dat, kort en bondig, in de intro of lead het nieuws staat beschreven. Op deze manier weten journalisten direct waar het om gaat, zonder dat ze het hele persbericht hoeven door te lezen. Wijd in de rest van de tekst verder uit over het nieuws en beschrijf daar dus ook de achtergronden. Gebruikelijk is om niet meer dan 50 woorden te gebruiken voor de intro. Als je gaat beginnen met de verdere uitwerking van de tekst is het belangrijk om opnieuw te beginnen met het nieuws dat je als bedrijf wil verkondigen. Beperk je over het algemeen wel tot de 5 w-vragen en de h-vraag. Dit zijn de vragen: waar, waarom, wanneer, wie, wat, hoe. Op deze manier ben je zo gestructureerd mogelijk. Probeer niet veel verder uit te wijden dan dat. Het moet natuurlijk niet een heel werkstuk worden. Houd verder wel in het achterhoofd dat het belangrijk is dat een persbericht altijd oprolbaar is. Dat betekent dat je met de meest relevante en belangrijk informatie begint en met de minst relevante en minst belangrijke informatie afsluit
Het afsluiten van een persbericht
Het is handig om te eindigen met een noot voor de redactie. In deze noot zet je telefoonnummers, e-mailadressen en andere informatie, die een journalist kan gebruiken om vragen te stellen of meer informatie te verkrijgen.
Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!