Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /srv/www/ondernemers-effect.nl/vhosts/www/htdocs/wp-content/themes/soledad/functions.php on line 165

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /srv/www/ondernemers-effect.nl/vhosts/www/htdocs/wp-content/themes/soledad/functions.php on line 165
Relatiegeschenken geven: do’s en don’ts - Ondernemers Effect
Home Featured Relatiegeschenken geven: do’s en don’ts

Relatiegeschenken geven: do’s en don’ts

by SanderW013
Relatiegeschenken geven: do’s en don’ts

Een relatiegeschenk geven hoort erbij als je een eigen onderneming hebt. Met een geschenk als deze kan je blijk van waardering tonen voor de goede en fijne samenwerking en blijf je tevens ook in beeld, in positieve zin. Echter zijn er enkele do’s en don’ts verbonden aan het geven van relatiegeschenken. In het artikel vertellen wij je dan ook wat wel en wat absoluut niet kan. Lees snel verder!

Relatiegeschenken do’s

Zoals gezegd kunnen bepaalde situaties beter wel of niet voorkomen bij het geven van een relatiegeschenk. Er zijn zeker ook genoeg do’s wat betreft relatiegeschenken, die wij voor je op een rijtje hebben gezet. Zo is het zeker verstandig om te kijken naar de aard van de zakelijke relatie om hierbij een passend cadeau te vinden. Een relatie die al 10 jaar standhoudt en waarmee nauw wordt samengewerkt mag een redelijk luxe geschenk ontvangen! Denk daarbij aan een passend geschenk voor zowel de aard van de relatie eveneens als het soort bedrijf.

Daarnaast is het ook zeer belangrijk om te weten met welk doel je een geschenk geeft, op basis hiervan kan er ook een juiste beslissing worden gemaakt en een passend geschenk worden uitgekozen. Als het doel is bepaald kan er ook gekeken worden naar het bedrukken van een logo op het geschenk of kan er bepaald worden dit niet te doen. Zeker een do als je met het bedrijf op een beurs staat en bijvoorbeeld pennen uitdeelt!  Houd het geschenk qua budget passend en geef niet te vaak iets, het bescheiden houden is ook een kunst en laat zien dat jullie er goed over na hebben gedacht voordat er knopen werden doorgehakt. Met een relatiegeschenk kun je een bedrijf laten groeien, dit is namelijk ook een vorm van marketing!

Relatiegeschenken don’ts

Uiteraard zijn er ook veel don’ts verbonden aan relatiegeschenken, men kan hier namelijk behoorlijk mee in de fout gaan! Denk aan het geven van reep chocola aan een relatie waar je al een aanzienlijk aantal jaar goede zaken mee doet. Je snapt natuurlijk wel dat dit een beetje onderdoet aan de relatie en dat het beter is om een mooie fles wijn te schenken. Bij het geven van een relatiegeschenk draait het vooral om de waardering van een zakelijke relatie en ook een beetje promotie voor eigen bedrijf zodat jullie zogezegd ‘in the picture’ blijven.

Een andere don’t is het geven van een geschenk dat totaal niet bij de bedrijfsvoering past, dit kan bijvoorbeeld een pet of zonnebril zijn dat gegeven wordt vanuit een advocatenkantoor. Dit klinkt uiteraard al als geen match en zal dus ook geen gewaardeerd geschenk worden. Geef ook niks wat iedereen al geeft; probeer origineel te zijn en doe je best om alleen hier al moeite en waardering in te laten zien. Als jij het zoveelste bedrijf bent dat een pennenset of snoeppot geeft, zal je helaas niet opvallen door je geschenk en is de reactie waarschijnlijk minder positief als gehoopt. Wees ook niet onpersoonlijk en zorg ervoor dat het geschenk echt op de relatie tussen jou en de klant of zakenpartner slaat.

Kijk vooraf dus goed naar de aard van de relatie, het doel van het relatiegeschenk en het beschikbare budget. Als je in de basis, deze 3 dingen in acht houdt, kan het bijna niet misgaan!

related posts