Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /srv/www/ondernemers-effect.nl/vhosts/www/htdocs/wp-content/themes/soledad/functions.php on line 165

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /srv/www/ondernemers-effect.nl/vhosts/www/htdocs/wp-content/themes/soledad/functions.php on line 165
Relatiegeschenken geven om de klantrelatie te versterken; do's en don'ts - Ondernemers Effect
Home OndernemenNetwerken Relatiegeschenken geven om de klantrelatie te versterken; do’s en don’ts

Relatiegeschenken geven om de klantrelatie te versterken; do’s en don’ts

by SanderW013
Relatiegeschenken geven om de klantrelatie te versterken

De naam zegt het al: relatiegeschenken zijn er in de kern om zakelijke relaties te versterken. Een leuk en treffend geschenk op het juiste moment heeft een positieve invloed op de relatie. Zeker wanneer je goed nadenkt over wat je wanneer geeft. Hiervoor geven we je graag een aantal tips. Na deze tips wijzen we je ook op een paar veel gemaakte fouten, zodat je wanneer je een geschenk gaat weggeven zo goed mogelijk voor de dag komt.

Zorg voor goede branding

Je gaat iets moois weggeven. Het weggeven van relatiegeschenken is niet goedkoop. Neem daarom de moeite om het geschenk echt perfect te maken. Laat het geschenk aansluiten op de huisstijl van jouw bedrijf of organisatie. Laat de gewenste merkbeleving terugkomen in het relatiegeschenk. Hier zijn vele mogelijkheden toe, zeker omdat het bedrukken van geschenken tegenwoordig op tal van manieren kan. Zo kun je bij geluk.com vrijwel alle verpakkingen van de geschenken personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan stroopwafelblikken met een geheel eigen bedrukking.

Maak het geschenk onderdeel van een campagne

Een mooie of originele relatiegeschenken alleen zijn leuk. Maar het wordt pas echt waardevol wanneer je er een campagne omheen maakt. Dat kan op vele manieren, maar de kern is: zorg voor een plan. Geef niet zomaar een geschenk weg en laat het erbij. Op vele manieren kun je contact zoeken met jouw relaties voor, na of tijdens het geven van het geschenk. Denk aan e-mailingen, telefoontjes of bezoekjes van accountmanagers, uitingen op de website of op social media.

Een voorbeeld: Een organisatie heeft veel business to business relaties. Deze ontvangen een e-mail dat ze binnenkort een leuk geschenk op de deurmat kunnen verwachten. Per post wordt een mooi geschenkdoosje verzonden. Een à twee weken na ontvangst belt de accountmanager op om te checken of het ontvangen is, maar heeft gelijk een mooi contactmoment om de relatie verder te verstevigen. Zo blijft het niet bij één geschenk, maar creëer je al drie contact momenten én een goed gevoel dankzij het relatiegeschenk.

Stem het relatiegeschenk af op de doelgroep

Als je een geschenk gaat weggeven, houdt dan rekening met de eigenschappen van jouw doelgroep. Welk geschenk sluit aan? Hoe kun je een optimale combinatie maken van geschenk en doelgroep?

Een voorbeeld: een grote tuinier webshop bestaat 10 jaar en wil klanten een geschenk weggeven bij een bestelling. Zij kunnen nu kiezen voor een greengift. Een groen geschenk zal zeker aansluiten op de doelgroep. Van klanten die bestellen bij een tuinierwebshop mag je doorgaans verwachten dat hun interesse gewekt wordt door een groeiend geschenk.

Overigens leent zo’n gift zich ook weer voor een mooie campagne. De webshop kan de klanten een kweekset weggeven en vragen om een foto van hun volgroeide plant (zonnebloemen, komkommerplanten, koffieplantjes noem maar op). Hier kan weer een winacite aan gekoppeld worden. Na afloop van de actie kan hier weer ovr gecommuniceerd worden via social media, op de blog of in een e-mailing. Voldoende mogelijkheden om bereik te creëren.

Naast een aantal tips voor handelingen die je wél kunt uitvoeren willen je ook een aantal tips geven om je te behoeden voor misstappen. Onderstaand een aantal don’ts bij het weggeven van relatiegeschenken.

Onderdeel van een campagne ja, ordinaire reclame nee

We gaven je hierboven het advies om je geschenk onderdeel van een campagne te maken. Daar staan we 100% achter. Maar, laat het geen reclame-uiting worden. Stop niet zo maar een reclamefolder bij het geschenk. Denk goed na over wie jouw geschenk ontvangt, wat je wilt uitstralen en wat goed past. Een handgeschreven kaartje of een uitgewerkt branded magazine: beide is mogelijk. Het moet wel passen!

Perfecte aanhef, of niet

Wij hebben het vaak mis zien gaan. Een mooie postmailing, perfect uitgewerkt. Maar dan zien wij de etiketten met de adressen. Vol met rare fouten in de aanhef. Een fout in het adres is jammer, maar geen ramp. Het pakketje komt simpelweg niet aan.

Maar wanneer je een misser maakt in de aanhef staat dit wel erg slordig. Voorbeelden die wij voorbij zagen komen:

  • Geachte klant klant
  • Beste asdsasfasdfdfsdsv Visser
  • Hier een naam

Het gebeurt echt! Wanneer je een gepersonaliseerde aanhef of ‘ten aanzien van’ hanteert, zorg dan dat je database op orde is.

Voorkom ongewenste post

Wanneer je een mooi relatiegeschenk weggeeft wordt dit altijd gewaardeerd. Nou ja, bijna altijd. Als iemand duidelijk heeft aangegeven dat hij geen post wenst te ontvangen, stuur hem dan ook geen geschenk per post. Haal de persoon uit je bestand. Want ook een geschenkje op de deurmat is post. Dit kan leiden tot de ten over gestelde reactie.

Een geschenk persoonlijk afgeven kun je natuurlijk nog steeds doen!

related posts