Home Uncategorized SEA: wat is dit precies?

SEA: wat is dit precies?

by Jaro Broeklander
SEA

Wanneer je een eigen onderneming hebt, is het natuurlijk van groot belang dat potentiele opdrachtgevers en klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Tegenwoordig gaat het natuurlijk voor een groot deel om de vindbaarheid van jouw bedrijf op het internet. Dit is namelijk waar het grootste deel van de potentiele klanten en opdrachtgevers zoeken naar wat ze nodig hebben. Een goede online vindbaarheid is dan ook van enorm belang wanneer je opdrachten wilt binnenhalen. De afkortingen SEO en SEA zul je vaak tegenkomen wanneer het om he optimaliseren van de vindbaarheid van bedrijven gaat. SEO is een afkorting van Search Engine Optimization en is bedoeld om een website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te krijgen. SEA staat voor Search Engine Advertising en staat voor het betaald adverteren in een zoekmachine. In dit artikel gaan we je uitleggen wat Search Engine Advertising precies inhoudt.

SEA en SEO

SEA wordt door veel mensen nog weleens verward met het bekendere SEO. Het grote verschil met SEO zit er natuurlijk in dat je in het geval van SEA betaalt voor het verschijnen van jouw website in de zoekresultaten. Zowel SEO als SEA is een effectieve manier van klanten binnenhalen doordat zoekmachines enorm veel worden gebruikt door mensen die een product of dienst nodig hebben. Er zijn een aantal verschillende zoekmachines die veel worden gebruikt zoals Bing, Yahoo en natuurlijk Google. Bij al deze zoekmachines is het mogelijk om te adverteren door middel van SEA. De SEA-advertenties worden in de zoekmachines vaak boven de reguliere zoekresultaten weergeven waardoor de kans groot is dat er op de advertentie wordt geklikt. Het is mogelijk de SEA-advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten te tonen. Het handige aan werken met Search Engine Advertising is dat je zeer specifiek kunt adverteren voor een bepaalde doelgroep. Dit kunnen bijvoorbeeld alle mensen zijn die op een bepaalde zoekterm zoeken die te maken heeft met de werkzaamheden van jouw bedrijf. Zo bereik je met SEA een veel specifiekere doelgroep dan wanneer je bijvoorbeeld een advertentie in een krant plaatst. De doelgroep die je bereikt bestaat wanneer je SEA op de goede manier gebruikt bijna volledig uit potentiele klanten.

SEA 2

Lees ook: Vergroot je online conversie: 3 tips!

Google het populairst

Hoewel ook andere zoekmachines als Yahoo en Bing wereldwijd veel gebruikt worden is Google in Nederland goed voor een marktaandeel van 95%. SEA in Nederland is dan ook het meest effectief wanneer het via Google gedaan wordt. Google heeft een eigen systeem voor het faciliteren van SEA dat Google AdWords heet. Dit systeem maakt gebruik van veilingen voor het verkopen van advertentieplekken in de zoekmachine. Je kunt bieden op een advertentieplek bij een bepaalde zoekterm of een zoekwoord. Google kijkt hierbij niet alleen naar het hoogste bod maar ook de kwaliteit van de advertentie speelt mee. Door een betere advertentie aan te bieden kun je dus zorgen dat je minder hoeft te betalen voor de advertentieplaats. Zo sla je twee vliegen in een klap: voordeliger advertentieruimte en een beter advertentie die nog meer klanten trekt. Wanneer je weet hoe je het moet gebruiken is Google AdWords een handige en slimme manier van adverteren met behulp van SEA.

Doe jij aan SEA? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

related posts