Als je een website hebt dan is het leuk als die goed wordt bezocht, maar bezoekers alleen brengen geen geld in het laatje. Je zult het toch echt moeten hebben van mensen die een aankoop doen of een opdracht verlenen voor werkzaamheden die je kunt doen. In de marketing noemen we dat ‘van lead naar klant’. Het is de bedoeling dat je een bezoeker op je website verleidt om een aankoop te doen. Dat doe je in 5 stappen, dit heet in vaktermen en verkoopfunnel. We lichten de stappen in dit artikel toe.
Stap 1: De juiste leads aantrekken
Zorg ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Dit doe je door jouw doelgroep in hun eigen taal aan te spreken. Het doel is om mogelijke klanten te verleiden om je website te bezoeken en daar als het even kan lang genoeg te blijven om nieuwsgierig te worden naar wat je te bieden hebt.
Stap 2: Wek vertrouwen
Voordat iemand een aankoop doet moet hij vertrouwen hebben in jouw bedrijf. Dat hangt van en aantal factoren af. Eén daarvan is de vestigingsplaats. Het klinkt gek, maar als je jouw bedrijf vanuit je eigen huis runt en je woont toevallig in een volkswijk, dan kan het zijn dat klanten afhaken. Want een bedrijf dat wordt gerund vanaf een zolderkamer, dat kan nooit goed gaan. Kies er in zo’n geval voor om een virtual office in de hoofdstad aan te vragen. Dit regel je snel en gemakkelijk online. Het adres vermeld je op je website en ook bij de Kamer van Koophandel. Op zo’n adres kun je ook gewoon post laten bezorgen. Deze wordt gescand en per e-mail aan je toegestuurd.
Stap 3: Verleiden tot aankoop
Als de klant eenmaal overtuigd is van de betrouwbaarheid van je bedrijf, dan moet hij nog de stap zetten om bij jou een aankoop te doen. Dat doe je door je producten scherp te prijzen. Kijk dus goed naar wat de concurrentie doet. Klanten zijn vaak ook gevoelig voor gratis verzending en snelle levering. Zorg er dus voor dat dit soort zaken prominent op je website te vinden zijn. Let er wel op dat als je aanbiedt ‘vandaag besteld, morgen in huis’, dat je dit ook waar kunt maken. Niets is zo dodelijk voor de betrouwbaarheid van een bedrijf als het niet nakomen van beloften.
Stap 4: Bouwen aan loyaliteit
Een klant die een aankoop heeft gedaan zie je natuurlijk graag terug. Dus beloon je hem met een kortingscode voor een volgende aankoop. Let erop dat deze een wat langere geldigheid heeft. Een klant die net een nieuwe broek of een stofzuiger bij je gekocht heeft, zal wellicht niet volgende week opnieuw iets willen bestellen.
Stap 5: Houd je klanten betrokken
Je houdt je klanten betrokken door de website regelmatig te updaten met nieuwe content of nieuwe producten. Je hoeft de website echt niet om de andere dag te updaten, maar een website die al maanden geen update heeft gehad wekt de indruk dat het om een bedrijf gaat dat niet meer actief is.