De online conversie is van groot belang voor een ZZP’er. De online conversie is grof gezegd het percentage mensen dat overgaat tot een aankoop wanneer hij of zij jouw online webshop of website bezoekt. Je wil natuurlijk dat de conversie van jouw website zo hoog mogelijk ligt, omdat je dan veel omzet kunt draaien. Het is vandaag de dag steeds makkelijker geworden om het surfgedrag van bezoekers te analyseren. Via Google Analytics kun je zeer uitgebreide data checken van de bezoekers van jouw website. Mede door gebruik te maken van deze data kun jij je online conversie vergroten. Wij zullen je helpen met de volgende tips!
Zorg ervoor dat jouw website overzichtelijk is
Een groot probleem waar de meeste websites met een lage conversie mee kampen is het feit dat hun website niet overzichtelijk genoeg is. De bezoeker weet niet waar hij of zij heen moet gaan. Als dit het geval is, is het natuurlijk ook erg lastig om daadwerkelijk een aankoop te doen. Wat hierbij kan helpen is door gebruik te maken van instructies. Je kunt zowel actieve als passieve instructies in je website bouwen. Een actieve instructie is een zogenaamde call-to-action. ‘Bestel nu’ is hier een goed voorbeeld van. Passieve instructies bestaan uit vergelijkbare pagina’s onder een bepaald artikel.
Zorg ervoor dat dat de bezoeker betrokken is
Een groot deel van de bezoekers van jouw website zullen niet heel erg nauw betrokken zijn bij hetgeen dat je schrijft of dat je aanbiedt. Je komt gemakkelijk op websites terecht doordat je bijvoorbeeld van een gerelateerde website komt. Het is nu zaak om deze bezoekers betrokken te laten worden met jouw content. Dit kun je op verschillende manieren doen, maar het gaat vooral om de manier waarop je contact maakt met de bezoeker. Het is belangrijk om jouw blogartikelen op een unieke manier te schrijven, en je rechtstreeks tot de bezoeker te wenden. Zo zal hij of zij zich sneller betrokken voelen bij jouw website. Voor deze tip is de data van Google erg handig. Je kunt namelijk gemakkelijk zien wie door blijft zoeken na het lezen van een bepaald artikel, en hoelang iemand op je website blijft.
Lees ook: 7 voordelen van online boekhouden!
Bezoeker vertrouwt jouw website nog niet genoeg
Voordat een bezoeker daadwerkelijk overgaat tot een aankoop op jouw blog of in jouw webshop, moet dit persoon zich wel volledig vertrouwd voelen met jouw merk en je website. Zo’n band van vertrouwen kun je opbouwen door lange tijd met goede content te komen en door veel positieve reviews te laten zien, of bijvoorbeeld door gebruik te maken van zogenaamde keurmerken. Zo kun je ervoor kiezen om een zogenaamde ‘trusted webshop’ te worden. Je moet dan voldoen aan een aantal eisen, en hierna kun je pronken met het zegel van dit keurmerk. Ook een groen slotje dat aangeeft dat je website veilig is kan een bezoeker jouw merk sneller laten vertrouwen.
Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!