Home FinancieelAdministratie Vijf tips om meer tijd te besparen op online boekhouden

Vijf tips om meer tijd te besparen op online boekhouden

by SanderW013
Vijf tips om meer tijd te besparen op online boekhouden

Online boekhouden impliceert automatisch al een fikse tijdsbesparing, zelfs wanneer je bonnetjes scannen moet. Toch bestaan er methoden om die tijdsbesparing verder te maximaliseren. Veel is echter afhankelijk van de mogelijkheden van jouw boekhoudprogramma. Soms kan het lonen om van boekhoudprogramma te veranderen, andere keren volstaat het om het maximale uit jouw online programma te halen.

# 1. Maak gebruik van de automatisatiemogelijkheden

Online boekhoudprogramma’s maken het steeds vaker mogelijk om data automatisch te verwerken. Een aangemaakte factuur zal het bijvoorbeeld ook voor de btw-aangifte verwerken. Toch gaan de automatiseringsmogelijkheden tegenwoordig een stuk verder. Zo kan je het boekhoudprogramma bijvoorbeeld koppelen met jouw CRM om automatisch klantgegevens in te laden. Of wat denk je van een koppeling mogelijk met een kassa- of voorraadsysteem? Ga na wat de automatisatiemogelijkheden zijn en of er al dan niet bijkomstige investeringen noodzakelijk (en wenselijk) zijn om ze maximaal te exploiteren.

# 2. Maak gebruik van een boekhoud app

Steeds meer online boekhoudprogramma’s hebben de weg naar jouw smartphone gevonden. Op die manier kun je ook onderweg jouw administratie in orde maken. Ideaal wanneer je toch gewoon in de trein zit… Helemaal handig wordt het vooral wanneer ze daar ook een applicatie aan koppelen. Met een enkele foto kan je dan een inkomende factuur in jouw boekhouding verwerken. Zo hoef je niet elke keer jouw computer op te starten of te wachten tot de bonnetjes zich ophopen… Tijdsefficiëntie, noemen we dat.

# 3. Doe aangiften elektronisch

Steeds minder ondernemingen dienen hun aangiften nog op papier in. Elektronische aangiften zijn toch wel de nieuwe standaard geworden. Net zoals we online boekhouden, zullen we ook onze aangifte online indienen. Dat biedt mogelijkheden, zeker indien jouw boekhoudsoftware het opstellen en indienen van online aangiften ondersteunt. Onder andere de btw-aangifte, de opgaaf ICP en de aangifte VPB kun je tegenwoordig perfect elektronisch doen.

# 4. Maak gebruik van verzamelfacturen

Sommigen zeggen wel eens dat je in een ideaal scenario aan jouw leveranciers verzamelfacturen vraagt, maar zelf geen verzamelfacturen opstelt. Indien we het hebben over de cashflow, is dit inderdaad het geval. Indien we het hebben over tijdsbesparing, niet.

Voer je maandelijks verschillende leveringen uit? Overweeg dan om slechts één maal per maand een verzamelfactuur te verzenden, eventueel met een kortere betaaltermijn. Ontvang je zelf maandelijks talloze kleine leveringen van jouw leverancier? Vraag dan ook even na of jouw leverancier niet op maandfacturen kan overschakelen. Wanneer je per leverancier maandelijks één factuur moet verwerken in plaats van twaalf, resulteert dat immers in een heuse tijdsbesparing.

# 5. Voorzie een koppeling met jouw bankomgeving

Voor de meeste online boekhoudprogramma’s is het tegenwoordig de logica zelve: de koppeling met jouw bankomgeving. Door het inladen van elektronische bankafschriften kan je razendsnel mutaties verwerken. Toch bieden sommige bankomgevingen dergelijke koppelmogelijkheden niet aan. Vooral bij de goedkopere zakelijke rekeningen is dit het geval.

Overweeg dan ook een uitgebreider pakket of het overstappen naar een andere bank: het handmatig verwerken van jouw bankafschriften kan immers al snel grote proporties aannemen. De praktijk toont bovendien aan dat je wanbetalers op deze manier sneller op het spoor komt. Een snelle en automatische verwerking van de bankafschriften loont, zoveel is duidelijk.

related posts