Tegenwoordig komen er steeds meer webshops bij. Het starten van een webshop is in vergelijking met een fysieke winkel een stuk eenvoudiger. De kosten zijn relatief laag, je bent minder tijd kwijt aan onderhoud en je wordt eenvoudiger online gevonden. Mits je het goed aanpakt natuurlijk. Welke dingen moet je nu precies rekening mee houden bij het beginnen van een webshop? Wat zijn de ‘do’s’ en de ‘don’ts’? Hieronder 6 tips voor het beginnen van een webshop!
Webshops
Er zijn inmiddels meer dan 100.000 webwinkels in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan online kledingwinkels, online elektronicawinkels of webshops die een specifiek product verkopen. Lang niet alle webshops zijn ook daadwerkelijk winstgevend.
1. Zorg voor een professionele uitstraling
Een goede website ziet er professioneel uit en heeft een responsieve ontwerp. Zo komt de website betrouwbaarder over en betrouwbaarheid is iets wat online zeer belangrijk is. Dit geldt al helemaal voor webshops. Mensen zullen geen geld uitgeven in jouw webshop als deze er ‘sketchy’ uitziet. Zorg er dus voor dat jouw webshop er professioneel en overzichtelijk uitziet. Zo creëer je een vertrouwelijke omgeving en dat is de eerste stap!
2. Scherpe teksten
Een fout die veel webshop-eigenaars maken is het publiceren van slechte teksten. Ze denken de teksten zelf ‘wel even’ te schrijven. En dan vragen ze zichzelf vervolgens af waarom er geen producten verkocht worden. Om hoog te komen in de zoekresultaten van Google is het essentieel dat de teksten op je website SEO-geschreven zijn. Zo kun je ranken op bepaalde zoektermen en zullen meer mensen je website bezoeken. Daarnaast moeten de teksten ook goed leesbaar zijn. Zorg er ook voor dat alle informatie vermeld wordt. Een van de voornaamste reden om als potentiële koper af te haken is gebrek aan informatie. Dan kopen ze het product liever bij een andere webshop waar het product wel duidelijk beschreven wordt. Dit wil je natuurlijk vermijden!
Lees ook: Zo maak je eenvoudig je eigen website!
3. Foto’s
Naast sterke teksten is het ook zeer belangrijk dat je professionele foto’s op je website hebt. Zorg dus altijd voor een goede belichting en een goede scherpte. Fotografeer producten vanaf verschillende hoeken zodat de klant een goed beeld krijgt van het aangeboden product. Daarnaast raden we je aan om alle foto’s in dezelfde stijl te nemen, zodat je een vorm van eenheid creëert.
4. Klantenservice
Een duidelijke en bereikbare klantenservice is belangrijk als jij je webshop op een positieve manier wilt onderscheiden van de rest. Zorg dus dat op meerdere plekken op de website duidelijk vermeld wordt hoe mensen contact met je kunnen krijgen. Ook andere informatie zoals levertijd, retouropties en garantie moet goed zichtbaar zijn op elke pagina van je webshop.
5. Reviews
In de onlinewereld zijn reviews essentieel. Omdat mensen het product meer ‘op de gok’ kopen (ze hebben het immers nog nooit in handen gehad), gaat men af op de reviews. Zorg dus dat mensen de mogelijkheid hebben om een review achter te laten en motiveer je klanten ook om dit te doen. Dit kun je bijvoorbeeld stimuleren door kortingscodes aan te bieden als klanten een review achterlaten.
6. Kortingen
Als laatste tip: geef korting! Mensen zijn nu eenmaal aangetrokken door kortingen. Dit is ook vrij logisch, want niemand wilt teveel betalen. Zorg dus dat er geregeld leuke kortingen op je webshop actief zijn. Zo stimuleer je mensen om je producten te kopen en daarnaast is dit goede reclame!
Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!