Home Marketing Wat is contentmarketing en hoe zet je het in?

Wat is contentmarketing en hoe zet je het in?

by Jaro Broeklander
content-marketing

Tegenwoordig is (online) marketing veel meer dan alleen het hebben van een website en het promoten van je diensten. Er komen steeds meer online platformen en je kunt je doelgroep op steeds meer manieren bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Social Media Marketing, maar ook content marketing. In dit artikel besteden we aandacht aan laatstgenoemde. Wat is content marketing en hoe zet je dit precies in?

Wat is Content marketing precies?

Content marketing is razend populair, maar wat is dit precies? Content marketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van informatieve content voor de doelgroep het primaire doel is. Een goed voorbeeld is een bedrijfsblog. Op een bedrijfsblog voorzie je klanten en potentiële klanten van informatie zonder dat je daarbij direct je product of dienst probeert te verkopen. Je biedt slechts informatie om de mensen te ondersteunen in hun keuze. Het Amerikaanse Content Marketing Institute beschrijft Content Marketing als volgt:

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Wat is het doel van content marketing?

Het uiteindelijke doel van content marketing is uiteraard om klanten te binden. Dat is nu eenmaal de essentie van marketing. Toch is deze vorm van marketing iets anders omdat, zoals we eerder al schreven, de nadruk ligt op het informeren van mensen. De boodschap die je overdraagt is veel meer gericht op de wensen van de doelgroep en minder op jouw product of dienst.

content-marketing-3

Lees ook: Zo maak je eenvoudig je eigen website!

Hoe zet je content marketing het beste in?

De beste manier om te beginnen met content marketing is het opstarten van een bedrijfsblog. Later kun je dit vervolgens uitbreiden naar content op andere websites/platformen. Maar waar schrijf je dan in hemelsnaam over? We zullen dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

Stel je hebt een webshop en verkoopt fotocamera’s. Dan kun je bijvoorbeeld artikelen op je bedrijfsblog publiceren als ‘X tips om de beste foto’s te maken’ of ‘Dit zijn de beste camera’s van 2018’.

Verschillende vormen van Content Marketing

Content Marketing is weliswaar de laatste jaren zeer populair geworden, maar het is niets nieuws. Bedrijven als Albert Heijn, Michelin en NS passen deze techniek al sinds tientallen jaren toe en dit doen zij met succes. Een bedrijfsblog is dus een voorbeeld van content marketing maar er zijn nog veel meer vormen. Welke middelen je precies in kunt zetten voor contentmarketing vind je in onderstaande lijst van HubSpot.

Content-Marketing-Content-Vormen

Maak jij gebruik van content marketing? Laat het ons weten in de comments hieronder!

related posts