Home Featured Wat zijn de kosten van Google Ads?

Wat zijn de kosten van Google Ads?

by SanderW013
Wat zijn de kosten van Google Ads

Veel startende ondernemers hebben eigenlijk geen idee hoeveel Google Ads eigenlijk precies kost? Maar het is een interessant kanaal voor startende ondernemers. Je kunt het namelijk direct makkelijk en effectief inzetten. Maar wat kosten deze advertenties nou echt? In dit artikel nemen  wij de kosten van Google Ads met je door.

Opbouw van de kosten

Je betaalt alleen voor de mensen die klikken op jouw advertentie binnen Google Ads. De klikken bepalen dus voor een deel jouw kosten. Elke keer als iemand klikt, betaal je een x bedrag aan het einde van de maand aan Google. De prijs voor een klik wordt bepaald aan de hand van een veilingsysteem. Met andere woorden hoe vaker iemand klikt, hoe meer je betaald.

Controle houden

Maar je wilt natuurlijk in controle blijven over de kosten die je maakt met online adverteren. Je hebt zelf in de hand hoeveel kosten je maakt bij Google Ads. Je geeft namelijk aan hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik. En ook een dagbudget instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan je wilt. Het komt voor dat dit dagbudget soms iets hoger uitvalt, maar dit wordt dan de dagen erna weer gecompenseerd. Uiteindelijk is het een soort maandbudget, want je wordt per maand gefactureerd.

Het veilingsysteem en jouw advertentie

De prijs per klik wordt berekend aan de hand van een veilingssysteem. De concurrentie en de verwachte kans dat iemand klikt bepaald onder andere de prijs. Maar of jouw advertentie bovenaan komt te staan heeft te maken met andere criteria. Dit kan ook per zoekopdracht verschillen. Het zit namelijk niet zo dat als je meer betaald, dat je dan ook bovenaan staat.

De relevantie en opmaak van de advertentie spelen een rol in de ranking van de advertenties.

De kwaliteitsscore

Deze relevantie en opmaakt wordt uitgedrukt in de kwaliteitsscore. De score heeft veel invloed op de daadwerkelijke kosten. Hoe hoger jouw advertentie is van kwaliteit, hoe meer de kosten worden gedrukt. Dus hoe relevanter aan de zoekopdracht, hoe beter de kwaliteitsscore. Elementen die hier invloed op hebben zijn: zoekwoorden, de tekst van de advertentie en de landingspagina die je koppelt aan de advertentie.

Zo worden de kosten berekend, maar uiteindelijk moet je jezelf niet afvragen hoeveel het precies kost, maar wat het kan opleveren. Bereken dat dus zeker of dit uit kan voor jullie. Maar dit artikel laat je ook zien dat je zeker verstand van zaken moet hebben om te adverteren binnen Google Ads. Zet dus niet zomaar een online campagne op.

related posts