Home Kantoor Word beter in communiceren: 5 tips

Word beter in communiceren: 5 tips

by Jaro Broeklander
communicatie

Communicatie is een van de belangrijkste dingen in het leven, en dat geldt ook voor de zakenwereld. Jij als ondernemer communiceert op allerlei verschillende manieren met (potentiële) klanten, werknemers, leveranciers, partners, enzovoorts. Je kunt uiteraard met deze personen communiceren op dezelfde manier waarop je in je ‘normale’ communiceert, maar vaak werkt het in de zakenwereld toch net iets anders. Hieronder vind je een paar simpele tips die jou zullen helpen bij het vloeiender laten verlopen van je meetings en gesprekken, maar ook het schrijven van berichten!

Draai er niet om heen

Duidelijkheid is een groot deel van goede communicatie. Dit geldt natuurlijk voor zowel geschreven berichten, als voor een gesprek. Alleen als jij duidelijk uitlegt wat je bedoelt, en er niet te veel omheen draait, zal de ander begrijpen wat je bedoelt. Dit scheelt een hoop gedoe. Uiteraard is voor sommigen sneller iets duidelijk dan voor anderen, maar laat niks aan de twijfel over. Verplaatsen in de lezer of de andere persoon/personen is hiervoor ‘key’. Dat voor jou iets heel simpel en duidelijk is, betekent niet gelijk dat dat voor de ander ook zo is.

Bedenk van tevoren wat je uit een gesprek wilt halen

Deze tip is vooral handig voor zakelijke meetings en vergaderingen. Vaak worden dit soort bijeenkomsten beschouwt als nutteloos en tijdverspilling. Dit hoeft echter niet! Als jij voordat je zo’n gesprek ingaat beseft dat er iets is dat jij uit dat gesprek wilt halen, kan het een zeer vruchtbaar gesprek worden. En zodra je een aantal gesprekken hebt gehad waar je daadwerkelijk iets aan hebt gehad, worden deze momenten steeds interessanter en leuker. Deze sfeer neem je natuurlijk mee naar de vergaderruimte, waardoor er een positieve impuls aan de vergadersfeer wordt gegeven!

Foutloos

Zakelijke communicatie moet foutloos verlopen. Dit geldt voor taalgebruik, woordkeuze, maar ook zeker voor spelling. Een nieuwsbericht meet een d/t fout is gewoon ‘not done’. Je ziet er onprofessioneel uit en men zal jou, en je bedrijf, minder serieus nemen. Dit geldt natuurlijk ook voor gesprekken die je voert. Je kan je uiteraard een keer verspreken, maar contante als verwarren met dan geeft jou niet de uitstraling die je nastreeft!

communicatie 2

Lees ook: Wat is contentmarketing en hoe zet je het in?

Gebruik niet te veel woorden

Deze tip lijkt misschien een beetje op de 1e, maar toch zit er een belangrijk verschil in. Als jij hetgeen dat je wilt zeggen in zo weinig mogelijk woorden duidelijk kunt maken, toon jij aan dat je efficiënt bent, en verspeel je niet te veel tijd. Zoiets wordt natuurlijk enorm gewaardeerd door je gesprekspartner, en je hebt bovendien meer tijd voor andere zaken. Win-win!

Overtuig en vertel met passie

Vertel datgene wat je moet vertellen met de nodige passie, en kom geïnteresseerd over. Mensen houden ervan om te luisteren naar iemand die overkomt alsof hij of zij houdt van wat die persoon doet. Dat geldt natuurlijk ook voor de teksten die je schrijft. Maak het aantrekkelijk voor de lezer of luisteraar.

Hoe is jouw communicatie op de werkvloer? Laat het ons weten in de comments hieronder!

related posts