Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /srv/www/ondernemers-effect.nl/vhosts/www/htdocs/wp-content/themes/soledad/functions.php on line 165

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /srv/www/ondernemers-effect.nl/vhosts/www/htdocs/wp-content/themes/soledad/functions.php on line 165
Wordt Instagram-TV de nieuwe YouTube? - Ondernemers Effect
Home Marketing Wordt Instagram-TV de nieuwe YouTube?

Wordt Instagram-TV de nieuwe YouTube?

by Jaro Broeklander
instagram-TV

Mensen van ouder dan 18 jaar zullen nog wel herinneren dat in 2009 ongeveer iedereen in Nederland een profiel had op Hyves. Voor de jongere lezers: Hyves was een soort Facebook, maar dan Nederlands. In 2010 bestonden er maar liefst 10 miljoen accounts op het sociale platform. Na een aantal jaar besloten echter steeds meer mensen over te stappen op het Amerikaanse Facebook, waardoor Hyves uiteindelijk failliet ging. In ongeveer dezelfde periode kwam ook Twitter op, wat toen enorm populair was. Inmiddels alweer een stuk minder. En ook op Facebook is veel kritiek in de wereld, al is het nog altijd heel groot. Daarnaast zijn het videoplatform YouTube en sociaal medium Snapchat internationaal heel groot geworden. Als je echter een allerbeste en meest populair sociaal medium moet kiezen, dan is dat zonder twijfel Instagram. Vrijwel iedereen heeft er tegenwoordig een profiel op. Het is overzichtelijk en makkelijk te gebruiken, vooral ook op de mobiele telefoon.

Instagram-TV

Wat Instagram slim doet, is de succesformule van bijvoorbeeld Snapchat min of meer kopiëren, resulterend in Instagram Stories. Nu ook YouTube zo enorm populair is geworden, proberen ze daar een graantje van mee te pikken. Kort geleden is namelijk Instagram-TV gelanceerd door Instagram. Hoewel ze zelf pretenderen van niet, zou dit volgens veel mensen op termijn YouTube kunnen vervangen. Is dit echt zo?

Wat is er nieuw aan Instagram-TV

Je moet Instagram-TV eigenlijk zien als een soort eigen YouTube kanaal of televisiekanaal, waarop je video’s kunt uploaden, die tot maximaal een uur duren. Daarnaast kun je natuurlijk nog video’s uploaden van een minuut uploaden op je Instagram Feed. Het grote verschil is dus duidelijk de duur van de video’s. Zelf geeft Instagram als reden voor het lanceren van de functie, dat steeds minder jeugd naar tv kijkt en juist steeds meer tijd doorbrengt op internet. Vooral op de mobiele telefoon wordt die tijd doorgebracht. Op deze manier kun je dus een soort van tv kijken op je telefoon. Dat principe is hetzelfde als die van YouTube, zou je kunnen zeggen. Het is dus wel degelijk zo dat Instagram de strijd aangaat met YouTube. Maar of YouTube op termijn helemaal vervangen gaat worden door Instagram-TV is wat ons betreft de vraag. Dan zal Instagram nog een paar updates moeten doorvoeren.

instagram-TV 2

Lees ook: Reclame maken doe je zo: 4 tips!

Voordelen van Instagram-TV

Wat heel prettig is aan Instagram-TV is dat de app automatisch video’s voor jou op een rij zet, aan de hand van jouw interesses en de personen die je volgt. Zo kun je snel en makkelijk video’s kijken die je waarschijnlijk leuk vindt. Ook is het prettig dat video’s direct afspelen als je er op klikt en dat er (nog) geen advertenties voorbij komen. Daarnaast is het mogelijk om, in tegenstelling tot Instagram Stories en je Instagram Feed, filmpjes verticaal te bekijken. Zeker als je een lange video kijkt, is het prettig als je deze op je volledige scherm kunt bekijken. Al met al moet je Instagram-TV zien als een welkome toevoeging op Instagram en voorlopig nog niet als manier op YouTube te vervangen. Toch staat buiten kijf dat Instagram op deze manier de strijd aan wil gaan met YouTube.

Wat denk jij? Wordt Instagram-TV een echte concurrent voor YouTube?

related posts