DELEN

Als je een bedrijf start en je hebt voor een bedrijfsnaam gekozen is de volgende stap het maken van een logo. Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar voor velen is dit een van de leukste stappen in het startproces van een bedrijf. Het beste kun je natuurlijk een professionele ontwerper vragen om je logo te maken, maar hier zijn vaak flinke kosten aan verbonden. Voor starters met een beperkt budget zijn er genoeg mogelijkheden. Hieronder een eenvoudig stappenplan om zelf een bedrijfslogo te maken!

1. Het bedenken van een logo

De eerste stap is uiteraard het bedenken van een passend logo. Het moet natuurlijk een logo zijn dat bij je branche past. Of je nu een autoverhuurbedrijf bent, een freelance schrijver of een advocaat, voor elk bedrijf is een geschikt logo te bedenken. Zorg dat het design past bij jou bedrijf én bij de doelgroep die je wilt bereiken! Pak een leeg wit vel en een potlood en begin met het opschrijven van ‘keywords’ die bij jouw bedrijf passen. Doe ook online onderzoek: kijk naar andere bedrijven in de zelfde branche en laat je inspireren.

2. De visualisatie

Heb je een goed idee voor een mooi logo? Begin dan nu met schetsen op papier. Als de schets op papier staat kun je aan de slag met een illustratieprogramma op de computer. De ‘professionals’ gebruiken doorgaans Adobe Illustrator, maar dit programma is niet goedkoop. Goedkopere of zelfs gratis alternatieven zijn Pixlr of iPiccy. Er zijn ook programma’s waarmee je logo’s als het waren kunt genereren. Deze logo’s zijn echter een stuk minder uniek en gedetailleerd.

bedrijfslogo-ontwerpen-3

Lees ook: 7 low-budget marketing tips voor starters!

3. Het lettertype

Behalve een passende afbeelding is ook het lettertype essentieel. Zorg voor een bijpassend lettertype dat goed bij je branche past. Als jij een bedrijf hebt dat zich voornamelijk op kinderen richt kun je bijvoorbeeld voor een ‘speels’ lettertype kiezen. Ben jij een strafrechtadvocaat dan is een ‘strak’ lettertype meer op zijn plaats.

4. Wees uniek

Omtrent de kleuren zijn er een paar standaardregels. Zo wordt groen vaak gebruikt in de voedingsbranche en houden serieuzere bedrijven het vaak bij zwart. Dit zijn echter maar richtlijnen die je met een korreltje zout dient te nemen. Je mag best creatief zijn en voor een felle kleur kiezen of meerdere kleuren combineren.

bedrijfslogo-ontwerpen-2

Lees ook: Het verzinnen van een pakkende bedrijfsnaam: eenvoudig stappenplan!

5. Focus op de doelgroep

Zoals we eerder al schreven: het is belangrijk dat je rekening houdt met je doelgroep. Allereerst moet jij natuurlijk blij zijn met het logo, maar het is essentieel dat het logo past bij je doelgroep. Je bedrijfslogo is vaak het eerste wat mensen over je bedrijf te zien krijgen en zij moeten daar gelijk een goed gevoel bij krijgen. Zet bij het ontwerpen van je logo de doelgroep dus centraal!

Heb jij zelf je logo ontworpen? We zijn benieuwd naar het resultaat!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here