Home Featured Zo ontwikkel je een strategie voor duurzame groei

Zo ontwikkel je een strategie voor duurzame groei

by SanderW013
Zo ontwikkel je een strategie voor duurzame groei

Heb je een eigen onderneming, dan wil je deze natuurlijk graag laten groeien. Het doel is vrijwel altijd om je bedrijf te ontwikkelen en groter te laten worden – met een grotere klantenkring, een hogere omzet of meer personeel. Belangrijk is dat die groei blijvend is. Explosieve groei kan je bedrijf een boost geven, maar het is erg vervelend als dit daarna ineens inzakt. Dat kun je voorkomen door een strategie te ontwikkelen die jouw bedrijf op een duurzame manier laat groeien. In dit artikel delen we een aantal tips om dit te bewerkstelligen.

Ga niet altijd af op je gevoel

Als ondernemer luister je veel naar je intuïtie en onderbuikgevoel. Dat is logisch en kan je ook ver brengen. Met welke mensen ga je bijvoorbeeld wel in zee, en met wie liever niet? De klik die je voelt met iemand kan bepalend zijn. Maar als het gaat om het ontwikkelen van een strategie, dan is dit een minder goede keuze. Sta stil bij je strategie en baseer hem op feitelijke informatie en niet op aannames. Zorg voor een kritische blik bij het ontwikkelen van jouw groeistrategie.

Kies voor één strategie

Er zijn meerdere manieren om je bedrijf te laten groeien – vier, om precies te zijn. Je kunt bijvoorbeeld met hetzelfde product of dezelfde dienst meer mensen in de doelgroep bereiken en tot klant maken (marktpenetratie). Ook kun je een nieuwe doelgroep benaderen (marktontwikkeling). Daarnaast kun je nieuwe producten of diensten ontwikkelen voor je huidige doelgroep (productontwikkeling) of kun je een nieuwe doelgroep met een nieuw product of nieuwe dienst benaderen (diversificatie). Door één van deze strategieën te kiezen en daarop te focussen, haal je er het meeste uit. Liever een ding heel erg goed doen, dan van alles een beetje.

Zorg voor een ondernemingsplan

Je ondernemersplan is eigenlijk de basis voor je bedrijf. Toen je je onderneming startte heb je er waarschijnlijk een geschreven. Maar heb je hem er vaak bij gepakt? Er kritisch naar gekeken, het plan herschreven, en aangepast op de huidige staat van je onderneming? Wellicht niet. Een ondernemingsplan helpt je bij het varen van de juiste koers en geeft je houvast. Schrijven kan een flinke klus zijn, daarom kun je ook altijd een ondernemingsplan laten maken voor jou. Door een professional met een frisse blik naar jouw onderneming te laten kijken, doe je vaak nieuwe ontdekkingen en krijg je nieuwe inzichten met betrekking tot jouw groeistrategie.

Groeien doe je met je team

Als laatste een belangrijke: groeien doe je niet alleen. Het is verleidelijk om als eigenaar van de onderneming je eigen koers te varen en zelf altijd het heft in handen te houden. Maar je hebt de rest van je team nodig om de groei die je wilt, te bewerkstelligen. Betrek je team dus bij de stappen die je als bedrijf gaat zetten en geef iedereen een duidelijke rol. Samenspel is in een team belangrijk, maar individuele kwaliteiten ook. Benut de kwaliteiten van jouw teamleden dus goed en zet iedereen in zijn kracht. Zo kun je samen geweldige resultaten behalen!

related posts